Info-meddelelser

Fra rytter til rytter . . . .
Har du et "Guldkorn", du vil dele med andre, så send det pr. mail til webmasteren, der snarest vil lægge det ind på denne side.


SKÆRTORSDAG.

Nogle har forespurgt om vi ikke kunne lave en træningstur denne dag.

Det vil også være velegnet for TOSCANA holdet at få nogle Km. i benene.

ALLE kan selvfølgelig deltage.

Der sluttes af ved IDRÆTSCENTERET, med en kop kaffe/kage.

Der startes kl. 9.30 fra hallen og distancen er 90 km.

Stenstrup - Nørre Broby - Hårby - Fåborg - Svendborg 

God Påske til alle!

Hilsen Erik.

I kan se ruten her:

 

 


Årets første "kagetur"

Kære cykelvenner.
Sikke en modtagelse vi fik af Grethe i dag. Med flag og den bedste kaffe, vi nogensinde har fået. 😉 
Fantastisk cykelvejr og vi øver rulleskift med vores nye medlem Svend. Det går super. Kun 1 punktering. 
Bedste hilsner Svend, Jens Erik, Bimba og Bruno

 


Den 19-03-2019

STJERNETRAMP 2019, søndag d. 7. april, Brobyværk.

Læs mere om løbet på: www.pedaltramp.dk

 Da der på nuværende tidspunkt, her 3 uger før løbet,

ikke har været mange ude at træne udendørs,

AFLYSES det som et klubarrangement.

 Det skal ikke afholde medlemmerne i at deltage,

i må blot selv stå for tilmelding, transport o. l.,

startgebyret vil efterfølgende blive refunderet.

 Hilsen Bestyrelsen.


16-03-2019

Bestyrelsens beretning 1.1. – 31.12 2018

Afgående medlemmer

Eilif ”Oli” Vagner, Frank Jensen, Finn Kromann, Jesper Rask, Bjarne Lyngsø og Flemming La Cour.

Nyt medlem

Carsten Andersen

Årets aktiviteter

Hellerup turen, Hesselagergaards løbet, Tour de Langeland og Alpetramp. Her var Hesselagergaard løbet en stor succes med 16 deltagere og afslutning i Lundeborg med en fisketallerken og æblekage.

Tour de Langeland var ligeledes vellykket med afslutning på Bregninge Kro.

Turene til Ørbæk Bageri første onsdag i hver måned skal ikke glemmes.

L’argentera, Spanien, anden gang vi var der. Turen var mindst lige så vellykket, som første gang. Takket være Bruno fik vi set rigtig meget af landskabet, det var bare en skam, det var blevet mørkt. 12 ryttere deltog i denne tur.

Af andre arrangementer i klubben kan nævnes, generalforsamling, grill aften, bowling og julefrokost.

Tøjordning

Tøjordningen 2016 – 18 er udløbet. Der arbejdes på en ny ordning, hvor vi kun får en kort ærmet trøje og korte bukser. Hvis sponsorerne gentegnes, kan de to dele blive gratis, eller meget billige.

Runde dage

Bjarne Lyngsø 50 år, Verner Christensen 70 år, Erling Hansen 75 år, og Erling Lehnskjold 75 år.

Forårstur

Der er her sidst på året blevet arbejdet på en tur til Toscana med Torsten og Bruno som tovholdere. Det er blevet til at 15 ryttere drager afsted den 28. april på 1 uges ophold. Torsten vil være dernede og tage imod os.

Opfordring

Vi har været forskånet for uheld på vores daglige ture og der opfordres herfra, at vi stadig kører fornuftigt og overholder færdselsreglerne.


Den 13-03-2019

Nyt medlem, Carsten Andersen (65), H. C.  Andersensvej, har meldt sig ind i klubben.
Carsten har allerede meddelt, at han gerne vil deltage i TOSCANA TUREN 2019.
Tidligere har han været en ivrig maratonløber, med op mod 50 løb, bedste tid: 2.26 t. !!! UPS,
det er ca. 8 år siden han løb det sidste løb, skader satte en stopper for dette.
Han har nu helliget sig cyklen, så tag godt imod ham og vis ham baghjul.  cool

Formanden.


Den 08.03.2019

Som vedtaget på årets generalforsamling er kontingentet uændret,
du bedes derfor indbetale Kr. 600,- på klubbens konto,
som du finder under INTERNE, senest d. 15. marts.

Bestyrelsen. 


Den 01-01-2019.

NYTÅRSHILSEN.

Alle klubbens medlemmer med familie, ønskes et godt nytår og alt godt i 2019.
Vi havde et godt år 2018, med masser af aktiviteter, bl. a. Hesselager Gård Løbet,
hvor 16 ryttere deltog og Bowling med spisning, her var vi 26 inkl. vore piger.

Alle øvrige arrangementer havde en rimelig tilmelding, set i lyset af følgende paragraf:
Cykel-Motion Svendborg Dream har til formål at samle ryttere til udøvelse af
motionscykling samt det sociale samvær som dette medfører.

GODT NYTÅR.

Bestyrelsen.

 
                                               


Den 09-11-2018

Lidt nyt fra Cortona Italien
Kære cykelkammerater, Kurt har opfordret til at vi sender lidt nyt ind, hvis vi har noget at
berette, så derfor lidt fra mig.
I har ikke set så meget til mig siden april måned, men det skyldes at vi har været meget i
Italien, hvor vi har købt en lejlighed, som vi overtog i foråret. Vi regner med at være meget i
Italien i vinterhalvåret, da klimaet som bekendt er meget mildere end i Danmark, og der er
heller ikke meget vind.
Lejligheden ligger i Toscana, i det historiske centrum af byen Cortona. Cortona har ca. 1.500
fastboende indbyggere og her har været bebyggelse i næsten 3.000 år. Først kom
Umbrierne, så kom Etruskerne, som igen blev erstattet af Romerne for 2.200 år siden osv. I
dag ser byen omtrent ud som den gjorde i middelalderen, man kan stadig finde vej rundt i
byen med et over 400 år gammelt kort i hånden.
Jeg har min cykel hernede, som jeg bruger 2-3 gange om ugen, Cortona ligger i 500 meters
højde spredt ud over en bjergskråning og der er en dejlig cykelrute med gennemsnitligt 6%
stigning, der fører op til et pas i 850 meters højde. Jeg har mulighed for mange cykelture af
forskellige veje, både i bjerge og på forholdsvis flade strækninger. Der er også meget
krævende stigninger og jeg har været ude for et sted med en stigning på 17%, hvor forhjulet
lige pludseligt blev meget let og mine ben meget tunge… Vores lejlighed ligger 250 meter
over sletten foran Cortona, så jeg foretrækker at planlægge turene, så jeg slutter med at
køre ned af bjerget, ellers kan det være ganske hårdt at kæmpe sig op af bjerget efter en
lang cykeltur.
En af de få slanger i paradis er, at asfalten mange steder er af meget dårlig beskaffenhed, så
jeg har været tvunget til at købe en ny cykel (Spezialized Robaix), som er udstyret med
affjedring ved styret og i saddelpinden, ligesom den har ret brede dæk. Den glæder jeg mig
til at få med til Italien næste gang.
Når man er glad for vin, er det et sted med mange fristelser. Toscana er et af de største
vinområder i Italien og de har en mængde producenter, som det vil tage et helt liv at smage
sig igennem. Torben Hansen var så venlig at introducere os til Janne Enevoldsen, som driver
vingården Fornacina sammen med sin italienske mand. Hos hende har vi købt dejlige
Brunello vine, som både er gode og rimelige i pris. Under 200 meter fra hvor vi bor, ligger en
af områdets bedste vinhandlere og her er vi også blevet kendte ansigter.
Jeg glæder mig til at gense jer klubkammerater i Solo Fitness når vi vender hjem midt i
november. Vi regner med at blive i Danmark i et par måneder, inden vi atter drager til Italien
for resten af vinteren.
Hilsen Torsten

NB.
Se også de flotte billeder på den vedhæftede fil fra den 09-11-2018


Den 14-09-2018

Bageren i Stenstrup
    - se også FB

Fredag den 14.sept. 2018

En sensommerdag i september
rundt i der Sydfynske, målet var 
Bageren i Stenstrup, formanden
inviterede på kaffe og kager,
vi fandt aldrig ud hvorfor, 
men TAK for kaffe.
Måske fordi han skulle på ferie ?

 

 


Den 07-08-2018

 

En rigtig cykel sommer hilsen

fra Ole Espes tur til frankrig.

Og selvfølgelig skal man op ad

COL du TOURMALET

godt gået Ole 

                        

 

 


Den 01-08-2018

KAGETUR til bageren i Ørbæk - god tur og flot fremmøde !!!

Så er ferien for de fleste af os overstået - så er det bare op på cyklen og ud på landevejene . . . . . .


Den 10-06-2018

"Hesselagergårdløbet 2018" 

Som tidligere meldt ud, blev Hesselagergårdet løbet aflyst, vi fik så den ide at lave vores eget.
Det må siges at deltagelsen var overvældene med ikke mindre end 16 ryttere.
I Lundeborg efter 50 km blev der serveret fisketallerken (3 fiskefileter m. pommes og salat,
inden hjemturen kaffe/æblekage).
Turen  gik fint selv om det var lidt af en opgave at holde styr på 16 ryttere, der kommer fra
3 forskellige grupper og ikke er vant til at kører sammen. Fra Galbjerg blev løbet givet frit
og der blev hurtigt spredning på holdet. Vi havde lidt regn i starten og til sidst, ingen uheld.

Erik.

                       

Ps. Succesen vil uden tvivl blive gentaget næste år Smil 


Den 25-04-2018

Kære cykelryttere.

Så oprandt også 1. cykeltur for mig. Jeg sprang lige de første småture alene over og mødtes med OB’erne mandag morgen kl. 9:30. Man har trænet meget spinning over vinteren så form og motivation var i top. Og det er jo rolige og besindige mennesker der meget hensynsfuldt byder velkommen og mit ønske om en lille tur på sådan ca. 40 – 50 km blev naturligvis imødekommet uden kommentarer, dog med et slet skjult smil. Kurt nævnte godt nok noget med Pipstorn, men hvor var det lige præcist henne.
Vi startede fint fra SG og snakken gik også livligt - i starten, men 6 – 9 sekundmeter modvind og en hel del op ad bakker skaber hurtigt nogle begrænsninger, men det gik fint også for mig, endnu da. Der var enkelte steder med læ. Men da vi nåede Fåborg proklamerede jeg at nu havde jeg kørt mine ca. 40 km så jeg kører hjemad. Jeg fik at vide at det skulle de øvrige også så vi kunne lige så godt følges ad. Det gav ligesom god mening, og nu blev det også medvind, hvilket resulterede i højere tempo. _
Der var mange små veje der blev forceret det var for øvrigt en god tur, men benene blev mere og mere ømme og trætte, 91 km og 25 i snit den første tur med holdet er måske lige i overkanten, selv Brovejbakken til Thurø var utrolig sej, var der kommet en el-cykel forbi ville jeg have grebet fat i den. Jeg kom hjem, faldt ind over dørtrinnet og hagede mig de sidste par meter ind med fingerneglene og lod hvilen falde på en times tid.
Jeg fik det hurtigt fint igen, men turen kunne godt mærkes i benene resten af dagen. I dag onsdag er jeg klar igen, men skal reparere trailer sammen med en kammerat og så bliver det helligdag med gæster og hvad skal jeg eller finde på af undskyldninger, men jeg glæder mig til at skal ud på vejene igen sammen med jer, skal vi sige mandag . . . hvis vejret. . .
Og så vil jeg ønske jer der skal til Spanien rigtig god tur og god fornøjelse, jeg kan sagtens forestille mig hvordan turene og hyggen bliver dernede.

Kærlig hilsen
Kaj


Den 24-03-2018

SOLO - RESTAURANT ÆRØ man kan se på de mange billeder, at her holder byens kendisser til . . .

 

Efter en hård gang træning lørdag eftermiddag, er det næsten blevet en tradition at besøge Restaurant Ærø - det er vist noget med vædskebalancen 

 

 

Vores faste spinningsinstruktør 
Steen Ascanius - mega hård!

 


Den 22-05-2017

Erik har fødselsdag og det har han jo og det er idag . . . . .

Formanden inviterede OB Dreamerne på kaffe og flotte store kager
i Ørbæk i anledning af hans fødselsdag.

Tak for traktement og en smuk tur (66 km fra og til Idrætshallen)

Venlig hilsen
Frank, Frantz, Henning, Erling H, Flemming og Bruno


Den 11-04-2017

"PARIS – ROUBAIX EN FORÅRSDAG I HELVEDET"

Kan det sammenlignes med SVENDBORG - LØGESKOV !!!
Det blev i hvert tilfælde en forårsdag i helvedet kort før Ollerup.

20+ var startet først fra Idrætshallen, kort før Ollerup blev de overhalet af 25+.
En noget hasarderet overhaling, hvor man kørte 2 og 2 til trods for der var en bil imod os,
det betød at nogle af rytterne fik drejet meget skarpt ind foran de forreste ryttere,
hvor kun snarrådig handling fra Mogens P. og Frantz forhindrede styrt.

Det hele endte med der var cykler både i højre og venstre side af vejen,
hvilket fik bilisten til at trykke hornet i bund, FULDT FORSTÅLIGT !!!

ERIK

Ps. jeg var glad for at Torsten ikke var med. 


Den 03-04-2017

OB Opstart.

   

Så har det længe ventet forår meldt sin ankomst,
hvilket betyder at vi er kommet på landevejen igen.
Vi mødtes i Idrætshallens Cafeteria, hvor vi fik kaffe og en bolle, (Oli var vist sulten)
medens formanden kom med et par borgelige ord, bl. a. om færdselsregler,
hvorefter der blev ønsket god tur og stort fremmøde til træningsturene.

Der var 13 mand mødt op til årets første trænings tur,
vi blev delt i 2 hold, 20+ med 4 ryttere, der kørte 40 km,
og 25+ med 9 ryttere der kørte 52 km.

Der skal lyde god sæson til alle SVENDBORG DREAM ryttere.

Erik.


Den 29-03-2017

Lidt fra  "Bike Camp in Spanien"

Efter en dag med kørsel i vinmarker/bjerge til ”La Mussara” og ”Porrera” Ca. 80km,
sluttes ugen af med besøg på Restaurant EL CORRAL, hvor aftenens Menu er bestilt.
Erik.

Menuen på restaurant El Corral:

Atonada pølse og terrine m/gris, stegte jordskokker og forårsløg.

Aniscreme med grillede knivmuslinger og afskallede æg ved lav temperatur.

Stegt fisk m/pisket sød kartoffel og trøffel.

Sprød pattegris m/creme af sukkermajs og majsstykker

Rødbedeis i sandkage af kakao og chokolade.

Lokale oste (to varianter)
    


Den 26-03-2017
Nu går vi over til sommertid,
så startes der også træningsture        
tirsdag og torsdag kl. 17.00.
I dag søndag, første dag med sommertid,
var der 8 gæve DREAM ryttere der havde husket,  
at stille uret 1 time frem, du kan se dem på billedet . . .
I øvrigt en pragtfuld tur på ca. 60 km,
tørt -
næsten ingen vind,
der manglede kun moder sol  Smil

Erik.                                            Billede er venligst udlånt af Steen


Den 12-03-2017

Få struktur på forårstræningen
Af Lars C. CyclingShop.dk

Har du en plan for din træning frem mod sæsonstarten? Perioden fra januar og frem til sommersæsonen starter kan være ret afgørende for, hvordan din sæson kommer til at forløbe. Der er derfor sund fornuft i lige at overveje, hvordan du griber træninge
n an i forhold til dine sæsonmål - og få lavet et egentlig træningsprogram.
 forsæson træning
Tilrettelæggelsen af et træningsprogram kan ske på et utal af måder, men nogle tommelfingerregler kan hjælpe dig, når du skal udarbejde dit eget personlige program, som f.eks. har til formål at forberede dig til årets første længere motionscykelløb.

1) Grundtræning
Inden du går i gang med dit egentlig træningsprogram, så sørg for at have 700-1000 km i benene fra træningsture eller pendling med relativt lav intensitet. Hvis du har trænet fornuftigt og regelmæssigt vinteren over, kan du skære ned på grundtræningen.

2) Gradvis øgning af træningsmængden
Når grundtræningen er på plads, er det en tommelfingerregel, at træningsmængden maksimalt øges med ca. 10-12% pr. uge - både mht. samlet træningstid/-distance og ugens længste træningstur. Dvs. hvis du en uge har trænet i 7 timer og den længste tur varede 2 timer, kan du roligt øge til 7½ time og 2.15 uge efter uden at risikere overbelastning.

3) 5-6 ugentlige træningsdage
For mange motionister med begrænset tid til rådighed lyder 5-6 ugentlige træningsdage voldsomt. Men grundreglen er: Hellere flere korte træningspas end få lange. F.eks. er en uge med 4 x 1 times og 1 x 2 timers træning at foretrække fremfor 2 x 3 timer. Evt. kan nogle af de ugentlige træningspas foregå på hometrainer eller i spinninglokalet.

4) Varieret træning
Du vil ikke flytte mange hegnspæle, hvis hver eneste træningstur er stort set identisk mht. distance og tempo. Et varieret træningsprogram vil give langt bedre udbytte - og er iøvrigt også lidt sjovere. Moderne pulsure er glimrende værktøjer til at sikre god intervalkørsel.

For en ambitiøs motionist kan træningen i løbet af ugen f.eks. bestå af:

- 1 lang træningstur, f.eks. 70-100 km (hård)
- 2 mellemlange ture, f.eks. 40-70 km (hård) - f.eks. én dag med intervaller og én med tempokørsel
- 1 mellemlang tur, f.eks. 40-70 km (middelhård)
- 1-2 korte restitutionsture, f.eks. 25-40 km (let)
- 1-2 cykelfri dage, evt. styrketræning

5) Husk restitution
Det siger næsten sig selv, men alligevel er det svært for mange at holde: Dagen efter f.eks. ugens længste tur eller efter hårde intervaller er det tid til at lade kroppen restituere. Enten i form af en egentlig hviledag uden cykling eller en let træningstur med en intensitet på højest 60-65% af maksimumpulsen.

6) Tilnærmet løbsdistance og - hastighed
Ugens længste træningstur, der som regel køres i weekenden, bør efterhånden komme op i nærheden af løbsdistancen og køres med den gns. hastighed du håber at kunne gennemføre i. Sigt efter at ugens længste træningstur til sidst kommer op på minimum 75% af løbets distance.

7) Tag den med ro op til løbet
Drop hård og intensiv træning i ugen op til løbet i et forsøg på at kompensere for manglende træning i tiden forinden.
Det er vigtigere at du er fuldt ud restitueret og starter med fyldte energidepoter. Prøv at tilrettelægge det sådan, at den sidste lange (og hårde) træningstur køres 10-14 dage inden løbet. Nøjes med blot et par korte "rulleture" i de 3-4 sidste dage op til løbet, for at undgå stivhed i musklerne.

8) Fleksibilitet
For en almindelig motionsrytter med "et almindeligt" liv med arbejde og pligter er et ultra-stramt program næsten dømt til at fejle på forhånd. Sørg derfor for at dit træningsprogram er tilpas fleksibelt, så du hurtigt kan tilpasse træningen i forhold til ændringer i dagligdagen, f.eks. børns sygdom, uforudsete arbejdsopgaver osv.

Hvis du ikke før haft nævneværdig struktur på din træning, så kast dig ud i det - du vil med garanti forbedre din kondition og performance. God fornøjelse!

/kurt


Den 30.januar 2017

Tusind tak Svendborg Dreamere
Mange tak for opmærksomheden og den fine gave på min 70 års fødselsdag d 29/1.
Havde i lørdags den fornøjelse at have besøg af en lille delegation Dreamere fra bestyrelsen,
og vi havde et par rigtig hyggelige timer.

Venlig hilsen Jørgen Schmidt

 


Den 21.januar 2017

Tusind tak for opmærksomheden til min fødselsdag/åbenthus  d.3/1
den blev jeg glad for. Og mange tak til jer der var forbi det var dejligt at se så mange af jer. Havde en rigtig fin og lang dag, de sidste gik kl.21.
Glæder mig til vi snart skal  i gang med den nye cykelsæson med mange hyggelige timer Cool på cyklen, og ikke mindst vores sammenkomster i forbindelse med cykling.
Og så vil jeg ønske jer alle sammen et rigtig godt cykel år Vink
ooooog jeg er stolt af at være medlem af . . . . . . . . .

                VORES CYKELKLUB - VI SES DER UDE.  Venlig hilsen Kenneth


Den 5.januar 2017

Kurt "1000" tak . . . .
Jeg vil gerne sige alle mange tak for den  store opmærksomheden i anledningen af min
75 års
fødselsdag, både til de mange som mødte op, men også til alle jer
som af en eller anden  grund var forhindret, men som alligevel sendte lykønskninger på forskellig vis.
Jeg var helt overvældet over den megen opmærksomhed,
og jeg er både glad og stolt over, at være medlem af Svendborg Dream
for det viser vi har en klub med et godt socialt sammenhold.
Jeg håber da også, at jeg kan være med i mange år endnu
(har måske overvejet at sætte farten lidt ned) - men den tager vi hen af "vejen".

Mange hilsner 
Kurt


Den 17.december 2016

Kære Svendborg Dream
Mange tak for gaven til min 60 års fødselsdag tirsdag den 15. november. Jeg var meget glad for at få besøg af fire medlemmer fra bestyrelsen, som medbragte en dejlig kurv fra jer med flere gode ting, herunder en god flaske Calvados. Den eneste udfordring vi havde, var at formanden selv om han havde modtaget en SMS med anvisning om parkeringsforhold, måtte flytte sin bil hele 2 gange inden det lykkedes at parkere korrekt.
Jeg er meget glad for at være medlem i Svendborg Dream og ser frem til en god sæson 2017, heldigvis er der mange muligheder for at mødes inden da,
både i Solofitness og til vores kommende julefrokost.
Mange hilsner
Torsten


Den 11.november 2016

Evaluering - efter en times spinning med Ralph i SOLO FITNESS


Et par fotos af nogle veltilfredse "gamle" mænd
og en noget yngre dame  + Bimba, men ham var der ikke plads til på bænken.
Billederne er udlånt af :
Kim Barren

Den 05.oktober 2016

Måske årets sidste kagetur . . . . . . .


"Finne kagetur"  tak for det, flot vejr - høj sol og frisk til hård vind fra nord/øst. Måske ses vi på fredag hilsen Oli


Den 02.oktober 2016

Da Svendborg Dream gik til filmen . . . .

Søndag middag netop hjemkommet fra genbrugsstationen, lå min telefon og glødede, en assistent fra et kinesisk filmhold, var kommet i den situation, at hun manglede nogle cykelryttere til noget filmoptagelse på Tåsinge - her og nu.
På få minutter fik jeg tromlet Rantzausminde gruppen sammen og så gik det over stok og sten til Troense.
Torsten havde jeg også nået at advisere, det viste sig at optagelserne foregik i og ved genbohuset
Vi måtte køre i en linie foran huset en 5-6 gange da vi skulle filmes både forfra og bagfra.
Efterfølgende lønforhandlinger gik glat igennem, vi fik en kop kaffe med kage på Valdemar Slot.
Budgettet for filmen var, at den skulle ses af 40.000.000 biografgængere, og hvad kan man udlede af dette:
Ja - at vi på 1 time blev mere kendte af biografgængere, end Dirch Passer blev på alle sine film Vink

Erik


Den 09.august 2016

MONT VENTOUX 2016

" I år gik vores sommerferietur til det sydlige Frankrig. En lille landsby ved navn Mollans for foden af Ventoux "Det skaldede bjerg". Jeg havde derfor medtaget min cykel, jeg ville forsøge at bestige "bjerget". På første træningstur fik jeg en defekt, så jeg måtte leje en cykel. Dagen oprandt, fredag den 22. juli. Jeg vågnede kl. 06.00 ved torden og regn. Jeg tænkte, "når jeg skal cykle skal det regne som sædvanlig".
Men ved afgang fra
Hotellet kl. 07.30. var regnen stoppet og det blev behageligt overskyet, men dog varmt. Jeg varmede op fra Mollans til Malaucène, hvor opstigningen starter, 21 km med 10% gennemsnitlig stigning. Det første ca. 10 km gik fint, men så kommer der et langt stykke med 13% stigning. I min alder skal man heldvis tisse ofte. Så jeg fik et par tissepauser undervejs. Ca. 3 km. før mål bliver bjerget skaldet og der er et par dejlige hårnålesving. Jeg nåede toppen, tågen havde lagt sig om bjerget og da jeg stod af cyklen begyndte det at regne. Det var en stor udfordring, men en fantastisk oplevelse og en dejlig fornemmelse at nå toppen. Min familie var en uvurderlig hjælp i følgebilen, med tilråb og levering af væske mv."  Mvh. Mogens P.


Den 11.juli 2016

TOUR DE PARIS 2016


Den 25.juni 2016

Lørdag den 25. juni kl.8:30 startede "Pariserholdet" turen til Paris
- startstedet var SOLO Fitness, hvor der blev serveret kaffe og rundstykker, efter at depoterne var blevet fyldt op, blev holdet sendt afsted med gode råd fra byrådsmedlem Finn Olsen

Den 12. juni 2016

 Med "De Rosa" på tur . . . . . . .

Der var 2 mand på træningstur
søndag formiddag på helt nye
fartmaskiner fra "De Rosa"
Jeg har hørt rygter om, at de var ude
og teste nye cykler til vores klub

Cykel-Motion Svendborg Dream
det kunne da være fedt,
hvis vi allesammen fik
sponsoreret en ny cykel,
så kunne vi vel også godt
leve med en De Rosa.
Steen &Torben - flot billede         

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Den 19.maj 2016


Fra Ole Espe som p.t. holder ferie

i Frankrig - Ole har set en trailer

som han mener, måske kunne

bruges som følgevogn på de

lidt længere cykelture !


 


Den 12.april 2016

CYKLING UDEN HJELM.
Vedkommende rytter har kontaktet mig, med følgende forklaring:
Ved Kværndrup opdagede han, at han havde glemt at få hjelm på,
en glemsomhed der skyldes en fremskreden DEMENT, som de
senere år er blevet en støre og støre belastning i det daglige virke.
I øvrigt påberåber han sig, at turen var ren privat og ikke kørt i S.D. regi.
Som formand vil jeg herefter henligge sagen og ikke gå videre med den
til den øvrige bestyrelse, som i øvrigt vil have den samme mening som mig.
På spørgsmålet om ruten, mente han, at efter Kværndrup, var det Ørbæk
(uden kaffe og kage), og måske Nyborg, det kunne passe med 83 km.

DISCIPLINÆRUDVALGET.


Den 11.april 2016

Jeg vil blot meddele at jeg d.d. på landevejen har
mødt et af S.D. mest aktive medlemmer, som desværre ikke 
fulgte klubbens regler med påbud om altid at køre med cykelhjelm, 
jeg håber at vedkommende melder sig til klubbens bestyrelse hurtigst muligt,
(han har sikkert en god forklaring - hvorfor han ikke fulgte reglerne) hvis ikke
ser jeg mig desværre nød til at indberette vedkommende til bestyrelsen,
og som jeg har stor tillid til - vil forfølge sagen !

Venlig hilsen
Kurt


Den 06.marts 2016

Jeg har bedt Torsten om at skrive lidt om sig selv, så vi allesammen kan lære ham lidt bedre at kende - det er vigtigt når man ved han kommer ovre fra "djævleøen".    Velkommen Torsten - vi glæder os til at møde dig på landevejen / kurt.  

Jeg er 59 år og gift med Stella på 14. år. Vi bor i Troense i et gammelt fredet bindingsværkshus og er ivrige sejlere. Vi har 3 voksne børn dog ingen fælles.
Jeg har været partner i et Managementkonsulentfirma med hovedsæde i London, her var jeg ansat i 19 år. I august sidste år stoppede jeg med at arbejde og vil fokusere på “det gode liv” fremover (sejlads, cykling, mad og vin, hus og have, rejser mv.).
Min cykelkarriere startede for 15 år siden, hvor jeg begyndte at cykle, da knæene ikke længere kunne holde til at løbetræne. Efterhånden fik jeg opgraderet cykel og tøjpakke, så jeg kunne cykle året rundt og det var et stort øjeblik, da jeg købte min Scott CR1 hos Heino Cykler. Her kunne jeg så fortælle min kone at jeg nu havde investeret DKK 28.000,- i en cykel, og at der ikke ville være behov for mere cykeludstyr herefter. (Efterfølgende har jeg kun anskaffet 2 cykler, 2 cykelcomputere, 3 hjulsæt, en ny geargruppe og en del andet helt nødvendigt udstyr….)
Den store ændring i mit cykelliv kom, da det lokale "A-FYS” startede et cykelhold. Her var vi 35, som startede et forløb sammen til 2 ugentlige træningsture, cykelløb, cykelrejser, foredrag, spinning og gymnastik mv. Vi havde 2 trænere, som havde været halvproffessionelle cykelryttere, så vi lærte en hel masse om cykling og det at køre på et hold. Om vinteren var vi en del som cyklede banecykling i Ballerup, her trænede vi taktik og det at få styr på cyklen i en gruppe, som ligger meget tæt.
Vi flyttede fra Sjælland for 2 år siden, og jeg pendlede hver dag til arbejdet i København, så cyklingen blev sat på standby. Nu glæder jeg mig til at komme i gang igen og lære jer andre på holdet at kende, ligesom jeg også ser frem til at blive fortrolig med de gode cykelruter på Sydfyn.
Torsten


Den 6.marts 2016

SÆSONOPSTART. . .
Der var lagt op til den helt store sæsonopstart,
med fælles kaffebord, rundstykker og alt
hvad der hører sig til, men arrangementet
blev ikke helt som vi havde regnet med p.g.a. vejret.
Der var kun 3 af de "hardcore" + 4 andre mødt op,
men vi mødes igen næste søndag kl.9:30 hvis ellers
vejret arter sig - mødested: WandallsCentret
- og det var Bjarne, Parmo og Kurt (John havde vist allerede fortrudt)


Den 9. februar 2016

 

SOLO Fitness

Vitamin T overgår dem alle . . . . . . .
Du kender sikkert flere af de vitaminer, der er vigtige for vores sundhed.
C-vitaminer styrker vores immunforsvar, og vitamin D kan forebygge knogleskørhed. Men vitamin T er det vigtigste af dem alle. T står for træning, og det er videnskabeligt bevist, at træning har en lang række effekter på kroppen, som tilsammen næsten overgår de samlede effekter af alle de andre vitaminer. Vitamin T kan forebygge og behandle en lang række alvorlige sygdomme som forhøjet blodtryk, lungesyge, diabetes og lidelser i muskler og skelet. Men til forskel fra andre vitaminer kan vitamin T endnu ikke fås som pille

Dagens instruktør: Jesper Rask


Den 20. december 2015


 

Rigtig god jul allesammen og tak for året der svandt - billederne er blevet lidt sløret, måske "Nisserne" har fået lidt for meget nisseøl ?

Mvh. webm./kurt


MARATHON "JULECYKLING"

Onsdag den 16.dec. var vi nogen som var til halvmarathon  "Julecykling i Sololand"
med Vivian og Gert Ole.
Det var et rigtigt godt arrangement, med masser af god julemusik, sang og højt humør,
en stor ros til både Vivian og Gert Ole
som vist begge havde brugt megen tid på dette, det var rigtig ærgerligt for dem der ikke kunne være med - for hvis man ikke var i julehumør så kom man det ihvertfald.
En rigtig glædelig jul - og tak for turen.

Hilsen Kurt

 


MOTIVATION !
Nogle dage kan det være svært at finde motivationen . . .
Og nogle dage kommer motivationen af sig selv.
J
eg har tænkt lidt på formandens tur i sommers, han har talt meget om, at der var bjørne i Canada - det kunne godt ligne ham - altså ham den forreste.

 


Den 15.sept. 2015



Den 14.sept. 2015

Coast til Coast

 
                            Kurt og Bimba iført de rigtige trøjer fra Pyrenæerne - et par flotte fyre !
      Pyrenæerne er bjergkæden, der skaber en naturlig grænse mellem Frankrig og Spanien,
                den skiller Den Iberiske
Halvø fra Frankrig og strækker sig over 430 km. 
   fra Biscayen i Atlanterhavet til Middelhavet - Coast to Coast Kurt i uge 35 og Bimba i uge 37.

Lidt om min tur Coast to Coast, det var noget af en udfordring en fantastisk oplevelse, men hårdt. Vi var 38 m.k. på holdet, heraf var de 30 fra Varde og Grindsted Cykelklub, 5 fra Svendborg, det var nogle seje gutter som alle var godt kørende, vi blev delt i tre hold de første par dage var der kun 3 på hold tre og her var guiden vist også regnet med, men det ændrede sig hurtigt efter et par dage var hold tre det største 18-20 m.k., jeg startede på hold 2, men efter 2 dage med kulde og regn skiftede jeg til hold 3 hvilket der også var mange andre der gjorde både fra hold 1 og hold 2, jeg var den ældste, men ikke den sidste der nåede toppen, det gik helt godt, jeg var selv rimelig tilfreds med placeringen, også selv om det var nogle modbydelige knolde der skulle forceres. Vi kørte 5 dage i Frankrig og 2 dage i Spanien her er de mest kendte toppe, mange kendt fra Touren og Vueltaen Dag 1. Col de Marie Blanque 1000 hm. Col d`Aubisque 1700 hm. Col du Soulor 1450 hm. Dag 2. Col du Tourmalet 2115 hm. Col d`Aspin 1490 hm.
Dag 3. Pia d`Adet 1750 hm. (hviledag) Dag 4. Col de Peyresourde 1563 hm.
Dag 5. Col de Portet d`Aspet 1069 hm.
Col de Peguère 1375 hm. Dag 6. Col de Puymorens 1915 hm.
Dag 7. Coll de Toses 1790 hm. Coll de Capsacosta 800 hm.

Jeg har kørt ialt 707 km. og 12.180 hm. det lyder måske ikke af så meget, men de første par dage var temperaturen som i vores køleskab derhjemme nemlig  2-4 gr, og på toppen både regn og tåge,
de følgende dage steg temperaturen til 30-36 gr.
så vi fik prøvet det hele.
Og en stor ros til hele teamet fra PP Cycling, et fantastisk godt koncept der var virkelig styr på det hele, hotellerne, maden,servicen alt fungerede 100%, servicevognen var udstyret med klapstole, markise de dage det var koldt stod de klar med uldtæpper - ja vi blev rigtig forkælet, den dag hvor vi alle frøs vildt meget, var der sørget for varm suppe ved ankomsten til hotellet, en dag fik vi fransk patè og flytes med en øl el.vand til ( vi var også nogen som fik to) på det første hotel i Spanien var der arrangeret Tapas i haven en foriøvrigt en meget flot og hyggelig have.
Vi mødtes hver dag kl.19:30 til info hvor Peder gennemgik næste dags program,
kl.20:00 var der middag, hver dag 4 retters menu

med vin ad libitum, til en meget fordelagtig pris, som vi vist bliver afkrævet for ved hjemkomsten. 
Jeg havde i samråd med min "chefmekaniker" fået monteret "panikgear" på min cykel
compact 50/34 foran og kasette 11/30 bag, 

hvilket var et godt valg, mange kørte også med 12/32 som jeg godt kunne misunde dem.  

 
   

Ovenstående 2 billeder er mindesmærker fra Fabio Casartellis tragiske ulykke den18.juli 1995. Han døde under en nedkørsel fra
Col de Portet d`Aspet under Tour de France i 1995.Hans største sejr var under OL 1992 i Barcelona, da han vandt landevejsløbet.
Læs også artiklen i Cykel-Motion efterår 2015 La Fabio Carsartelli "Mit livs udfordring" (vi kørte opad Col de Portet d`Aspet, så risikoen for styrt var ikke så stor)
Coast to Coast er en tur jeg godt kan anbefale hvis man er lidt tosset, eller skulle have lyst eller behov for at prøve sine grænser af.
Bimba kørte den samme tur i uge 37 bare den modsatte vej - fra øst mod vest, typisk Bimba.
Hilsen Kurt


Den 02.aug. 2015

Der kom 2 billeder fra Ole Espe - han har vist været på cykelferie i Pyrenæerne,
målet var en tur op af Col du Tourmalet ?????, men det kan han fortælle meget mere om næste gang vi ses ?

 


Den 02. juni 2015

Der kom en mail til formanden - fra medlem nr. 62
Emne: Hvorfor -  tja, hvem ved ?

Hej Erik og alle jer andre gæve cykelryttere.
Hvad laver ham Kaj, hvorfor ser vi ikke noget til ham, og der er heller ingen der hører noget, er han . . .

Nej det er han ikke, tværtimod han lever i bedste velgående og det  med ryggen er vel overstået eller meget bedre.
Men undskyldningerne for at udebliver fra en ellers god motions og samværsform er som regel lange og gode, at fortælle,
men noget træls at høre på så det skal jeg nok spare dig og andre for.
Jeg kommer igen, bare vent for det bliver heller ikke i denne uge, onsdag til Vejle hele dagen, jobsamtale og introduktion,
fredag med fru Jytte til dansetræf, det er MEGET vigtigt og på mandag kommer tømreren og skal hjælpe at lave inddækninger ved dør og vinduer, og så håber jeg at der kan blive lidt luft tilovers til at bestige cyklen igen.
Det der med luft: cyklen trænger til at blive pumpet.
Vi ses lige pludselig, ja jeg har bemærket at det er kagetur på onsdag, men det skal nok lykkes,
at jeg også deltager i denne aktivitet.

Hilsen fra mig til jer
Kaj

Det var godt, at høre der stadig er lidt liv i ham - vi har "vist" alle været lidt bekymret for dig / kurt


Den 22.maj 2015.

DAGENS TRÆNINGSTUR ONSDAG DEN 22.MAJ 2015

I dag er det Eriks fødselsdag, HURRA HURRA HURRA han sikkert sig en kage får . . . .
Bimba kom med flag, og
Erik foreslog hvis han havde haft penge med, ville han gerne invitere på kaffe og kage, derfor blev turen planlagt til Bageren i Ørbæk,
som vi tidligerer har besøgt med stor succes.

Vi fik en rigtig god velkomst, og der blev hurtigt dækket op med fødselsdagsdug m.v.
Erik fik en hel Walesstang som han delte ud af i "små stykker" til de aller nærmeste.

 Et stort tillykke fra os som var heldige at være med - flot arrangement - tak for kage og kaffe
 - hvordan han fik alt det her klaret helt uden penge, jeg er spændt på om vi kan komme der igen.
 - ovenstående paparazzi fotografier er tilsendt webmasteren !!!!!


Den 06.maj 2015

"Kagetur" til Ørbæk Bageri

"Kaffe-kage-tur
Onsdag den 6. maj 2015, skulle blive en milepæl i klubbens historie.

Efter grundigt forarbejde af Kurt, har klubben besluttet, at den første onsdag i hver måned skal være en kaffe-kage-tur.
Der var mødt 9 ryttere op. Et pænt antal sammenlignet med tidligere. Gad vide om det var tanken om kaffe og brød. Nuvel,
Turen gik over Gudbjerg mod Ørbæk. Vejret var fint, solskin ca. 15 grader varmt og næsten ingen vind. 
Vi nåede Ørbæk i godt humør, efter en punktering (undertegnede) på Egemosevej kort før Ørbæk.
Vi indtog bageren i Ørbæk. Borde og stole blev fundet frem, og i læ af disken indtog vi rigelige mængder af kaffe og en basse hertil, til den nette pris af 25 kr. pr. mand. Under hele besøget blev vi underholdt af en meget venlig ”bagerjomfru”.
Da den sidste slurk kaffe var indtaget gik turen tilbage til Svendborg over Gislev.

Der blev tilbagelagt 65 km med et gennemsnit på 25,5 km/t.

Alle var enige om at det var en stor succes og vi ser frem til den første onsdag i juni og håber på et endnu større fremmøde.”

Med cykelhilsen
Mogens P.

Vi fik en heltemodtagelse ved ankomsten, samtidig blev vi orienteret om, at dette er stedet hvor mange "kendte" cykelhold kommer
bl.a. flere kendisser - hvis vi skulle blive overrasket af en regnbyen på vejen hertil, er der en tørretumler klar. Det er god service !


Den 17.april 2015

Fredag den 17.april mødtes 4 friske OB`ere (Kurt, Bimba, Tommy og undertegnede) ved Svendborg Vest kl.9:30 

" Kurt havde planlagt en rute, der skulle vise sig at være noget helt for sig.
Vejret viste sig fra sin bedste side, bort set for lidt vind. Solskin, 8 grader varmt, vinden NNV, 18km/t og en luftfugtighed på 76.
Vi startede som så mange gange før ud af Hellegårdsvej over Vester Skerninge og gennem Stenstrup. I stedet for at dreje til venstre af Tingskovvej lidt nord for Espe fortsatte vi lidt videre og drejede til venstre af den gamle jernbane Odense-Fåborg, som på en strækning er forvandlet til en lækker cykelsti. Indtil her havde vi kørt i strid modvind, ca. 30 km. så humøret steg da vi drejede ned af cykelstien og fik lidt medvind. En helt fantastisk strækning, hvor naturen viste noget af det ypperste der kan præsteres på Fyn.  Vi steg af i Korinth og tog hjemturen over Grønnerup,Nyløkke, Fjellebroen og Ballen. I Rantzausaminde gjorde vi holdt i Bimba`s have, hvor vi fik velfortjente forfriskninger.

God stemning hvor vi delte "EN" øl på Bimbas terrasse (Foto Bimba)

En super dejlig tur.
Cykelhilsen
Mogens”


 
KidsAid
Across Amerika 2015
Hermed videresender jeg de sidste informationer jeg har om min cykeloplevelse til USA
Som de fleste ved, er det et arrangement Thomas Sørensen, KIDS AID står bag,

nu da han stopper hos Stoke City.
Betragt dette som en ren information for dem, der har tid og lyst til at læse dette.                Hilsen Erik

- læs evt. også vedhæftede filer, medsendt den 24.marts


Kære Formand for cykelklubben,

KidsAid arrangerer til sommer den vildeste cykeltur tværs over USA sammen med tidl. landsholdsmålmand Thomas Sørensen.
Der er stadig en lille håndfuld pladser tilbage på et par etaper,
så nu har du og medlemmer fra din cykelklub chancen for at deltage på én etape.
En etape varierer fra 7-11 dage og priserne er fra 15.000,-. Udover en fantastisk oplevelser – får du en personligtræner tilknyttet igennem OOB Coaching, speciel designet cykeltøj, cykel fordele gennem Specialized og Webike samt kostvejledning.

KidsAid Across America
KidsAid Across America er en cykeltur tværs over USA for velgørenhed.
Turen finder sted til sommer, 2015, og er opdelt i 7 spændende etaper.
KidsAid Across America giver alle deltagere muligheden for at gøre noget godt for sig selv,
samtidig med at gøre noget godt for andre.
Formålet med galskaben er at samle en masse penge ind til syge børn og unge.
Deltagerne for turen spænder bredt i alderen, fra 27 år – 74 år og fra deltagere,
der aldrig har siddet på en racercykel før til de meget garvede.
Alle deltagerne har deres egne personlige årsager til at deltage på én etape;
et ønske om at skifte livsstil, tabe sig, hjælpe hospitalerne, lære spændende mennesker at kende,
udfordre sig selv, få en oplevelse de aldrig glemmer, muligheden for at se USA på ryggen af en cykel,
og blive en del af et fællesskab der kæmper for at skabe glæde hos syge børn.

Se mere om turen på http://www.kidsaidacrossamerica.dk/

Send gerne information omkring turen videre i dit eget netværk og i cykelklubben,
så vi kan få de sidste etaper fyldt op med spændende folk,
og ultimativt støtte en masse syge børn i Danmark der har det svært.

Med venlig hilsen
Emma Iben Brunsø
Projektleder


Den 8.marts 2015

En "RASK" cykeltur - med suppespisning !

Dette var årets første fællestræning, formanden måtte desværre melde afbud p.g.a. en slem forkølelse, men han havde gjort sit hjemmearbejde, der var planlagt to ture, en til dem som gerne ville give den lidt gas, og så en til os lidt mere normale.
Starten gik fint med frisk vind og høj sol, ud af A9 til højre af Hønsehaven, hvor vi som aftalt ville dele os, efter en lille km. slap heldet op, første forhindring, en kæmpe oversvømmelse som skulle forceret på cykel (den havde formanden ikke set komme) efter at vi stadig med livet i behold, var kommet over på den anden side, blev løbet givet frit - hold 1 kørte vist i mange forskellige retninger holdkaptajnen lagde sig på hjul af vores "gæsterytter", det var forresten en dame, hun kørte vist skide godt, ellers tror jeg ikke der var nogen der fulgte den rute som var aftalt, men de fleste kom der på et eller andet tidspunkt til fællesmålet Fruerstuevej  hvor Jesper Rask serverede suppe og noget fantastisk godt brød som han selv havde købt (han er jo ellers udlært bager) 
Hold 2 fulgte ruten og kom samlet i mål, også selv om vi havde modvind på den sidste del af turen.

            Holdbillede der er kun 10 på billedet, men vi var ellers 15 mand - og så et billede fra stormfloden på Hønsehavevejen.

    Efter dagens strabadser blev der spist suppe - en stor tak til Jesper for dette flotte arrangement
- og en tak til alle, for en god tur Kt.


Den 30.01.2015

BIMBA 65 år nu pensionist – kaster sig igen, ud i nye udfordringer. . .  

     

- han har altid dyrket sport været et konkurrencemenneske og med stor succes prøvet meget af,
roning, vægtløftning, bjergbestigning, cykling, svømning, o.m.a.,
en Ironman skulle også lige med på CV-et.
Men det her mavedans det bliver vist aldring Bimbas favorit disciplin ?????


Den 06.januar 2015

 

Et øjebliksbillede fra det

cykelfantastiske Gran Canaria.

En frisk hilsen fra Steen Ascanius

- og vi er slet ikke misundelige  . . . .

 

 


Den 31.dec.2014

Håber alle har det godt - og vi ses i det nye år til spændede ting vi skal gøre sammenHold kæden stram og 8 bar i dækkene, så skal det nok gå derudad . . . . . .
Hilsen webm./kurt


Den 23.dec. 2014

JULEFROKOST EFTERVEER . . . .

2014 går på held og der har stort set været holdt et arrangement vær måned, siden udendørs sæsonen startede i marts/april. Kulminationen var årets julefrokost, her var der gode muligheder for at få snakket om årets forskellige sammentræf og hvad det nye år ville bringe.
Bestyrelsen ser frem til endnu større opbakning til arrangementer i 2015, det kræver dog, at man fra starten af sæsonen, er med på cyklen og kommer i god form, kommer man først bagefter, ved vi godt det bliver sværere at komme i gang igen.
Nu er julen lige om hjørnet og nytår står for døren og et år er gået, derfor ønsker bestyrelsen alle med familie og venner, en rigtig glædelig JUL og et godt nytår cykel Nytår.

Pbv. formanden / julemanden / Erik


Den 22. dec. 2014

Hej alle julegæster . . . .

 Endelig blev det onsdag den 17/12-14 ,dagen hvor årets højdepunkt kom,hvad kunne det dog være ,ja,selvfølgelig årets julefrokost. Som sædvanlig på Six Pence ,vi kom valsende på lidt forskellige tider ,men alle var dog klar kl 18 ,selv John P nåede det . Spændingen var jo stor ,kunne Mogens igen i år leve op til standarden -,ja snydt blev vi ikke Efter at der var sunget julesange ,kunne vi så begynde at spise ,det varede ikke længe før snakken gik lystigt og der var gode historier og glade minder fra året Efter nogen tid blev der lidt mere larm og vi tænkte alle "hvad nu" derpå kommer der nogle lyde som lyder noget i retning af - Ho-Ho , Ah tænkte vi ,julemanden kommer også i år ,ganske rigtig ,der kom julemanden ,lidt ældre måske også ,lidt mere træt ,men ,men tænk på hans program ,så forståeligt ,han ville dog ikke synge med os i år -øv Men han havde sækken (ja, altså sækken med gaver ,ikke julemor ) begyndte at dele gaver ud ,utroligt , hvad han har i sækken ,en kæphest - en ny cykel (til  Bjarne ) et mærkeligt hoved (hvad mon han har tænkt på Kenneth) en kagerulle og mange flere sjove og spændende ting Han havde også nået at være i forbindelse med den Svenske cykelunion (for mærkelige ture) her havde han fået hvervet at skulle uddele en flot medalje for en flot præstation (godt kørt Mogens P. Tillykke ) Efter endt arbejde vinkede julemanden farvel og rejste afsted med sine rensdyr Det var dog synd at Erik M igen i år gik glip af julemanden (havde fået dårlig mave ,sad på potten ) synd ,men der var nu nogle der mente at julemanden og Erik måtte havde talt sammen , der kom en kommenter "han har jo Erik's sko på " ,jeg tror nu at det var tilfældigt Tak til alle deltagere og julemanden.

God Jul samt et godt Nytår - hilsen Peter K.


Den 18. december 2014

En "Juletakforsidsthilsen" fra Oli

Tak til formand, bestyrelse og deltagere i årets julefrokost på Sixpence i går onsdag den 17. december. En herlig aften med særdeles oplagte cyklister, og sjældent har jeg da moret mig så godt. En særlig tak til formanden for et ganske traditionelt indslag, der indeholdt ganske mange utraditionelle pointer. En fin afslutning på en fin sæson, og jeg glæder mig til næste sæson
Mange hilsner Oli


Den 13.nov. 2014

 
 ”Det der Mountainbike gik slet ikke . . . .

  - og så blev skovfogeden sur.

  Jeg gør det aldrig mere ”

  Mvh. Kaj.

 


Den 20.okt. 2014

Nedenstående er indsendt af Peter Krogsgaard medio august, jeg beklager at jeg først har fået det lagt ind nu.

Hej Alle
Så er det blevet tid til at arbejde igen, vil dog gerne benytte lejligheden til at sige tak til OBerne for nogle dejlige ture
Også en tak til chefen for god planlægning af turene rundt på de syd og midtfynske veje .
Har været en dejlig oplevelse at køre sammen med jer, altid godt humør, også selv om kæden blev holdt stram.
   
Tak til alle - hilsen Peter Krogsgaard

                     


Den 7.okt.2014

Formanden oplevede en flot solnedgang . . . . . 

Da jeg forventningsfuld torsdag d. 2/10  kl. 17 kørte til WandallsCentret, blev jeg lidt skuffet, for jeg var den eneste der var der, men det var flot vejr så turen gik vest over til 
       " VOV-VOV-STRUP og MJAV-RØD."
På hjemvejen oplevede jeg en flot solnedgang som jeg hermed vil dele med Svendborg Dreams medlemmerne.   / Erik

 


Den 5.okt.2014

Hej cykelvenner . . .

Jeg kommer nok til at låne en rulle gaffatape, hvis jeg skal til Alpetramp. Sådan ser en cykel ud efter et møde med en Mercedes. Rytteren har brækket en finger og fået hoved scannet, ud over det sædvanlige, fejler det ingenting. Godt jeg havde hjelm på puhaa

Hilsen Bjarne


Ja - Bjarne fik hovedet scannet, men de fandt ingenting . . . 
 - men det var godt det ikke gik værre, du har vist trods alt, været meget heldig / kurt


 Den 4.okt.2014

Hændeligt uheld!
Denne alvorlige ulykke er sket
i Stauning tæt ved Ringkøbing,
det vides ikke hvor alvorlig til skade
cykelrytteren er kommet.
Men det viser hvor farligt det kan være
- og vi skal se os godt for, når vi
færdes ude på landevejene.
Mvh. Kurt

 


Med Jacob på tur Grejsdalsløbet, Sjælsø Rundt og La Marmotte 2014

Jeg ved at det er et stykke tid siden, men her kommer der en lille beretning om årets cykelløb. I alt blev det til deltagelse i 3 løb henover året. Årets store mål var igen i år La Marmotte. Der var jo en tid fra sidste år (06:48),der skulle forbedres, og jeg havde en god fornemmelse for hvordan disse kendte bjerge skulle angribes.

Derfor havde jeg igen i år valgt at benytte Grejsdalsløbet i Vejle, som en god gang distancetræning. Vejret var igen i år ikke det bedste det danske forår kunne komme med. Det var en lang tur (220 km) i regn og en god blæst. Heldigvis havde jeg fornøjelsen af at møde Henning Strange på vej op ad Kiddesvej. Det blev lige til en lille kærkommen kommentar fra min side, og så var det ellers om at komme videre. Alt i alt gode km i benene og endnu engang en givtig tur rundt om Vejles bakker.

15. Juni var det så tid til sidste test af formen inden afgangen mod Frankrig. Derfor var det tidligt op, en god gang havregryn for at få noget energi og så ellers om at få pakket bilen med cykel og alt hvad der ellers skulle med, for at være klar til Sjælsø Rundt.
Jeg havde i år valgt at køre Masterstarten på 132 km. Det var første gang jeg sådan for alvor skulle prøve kræfter med sådan et løb, så jeg var noget spændt da jeg stod ved starten. Jeg havde fundet ud af, at de første 18 km ville komme til at foregå bag Masteren i et afmålt tempo på 23-28 km/t. Derfor havde jeg fundet min plads bagerst i gruppen på 400 mennesker. Jeg havde ikke travlt med at skulle ind i klumpen. 07:30 gik starten, og det blev hurtigt klart, at de første 18 km ville blive noget af en udfordring. Det var en nervøs start hvor der skiftevis blev kørt fuld fart, for i næste øjeblik  hele vejen til at køre på, i stedet for at skulle flette ind og ud på diverse cykelstier.
Da løbet blev givet frit, havde jeg fået listet mig op i den forreste del af feltet. Det var hurtigt klart, at tempoet blev øget og der var stadig panik indtil vi havde kørt cirka 50 km. Der skete en naturlig udskilning efterhånden som feltet fandt sin form og hastighed. Det var også omkring de 50 km at dagens første seriøse udbrud var ved at tage form. 4 ryttere havde fået et hul på små 400 m. Der var stilstand i front, så jeg besluttede mig for at liste mig frem fra min position bagerst i gruppen. Jeg fortsatte forbi fronten, og var fast besluttet på at jeg ville hoppe op til udbruddet. Det lykkedes også fint, men eneste ulempe var at feltet havde taget mit hjul, så nu sad vi alle samlet igen. Jeg lod mig derfor falde tilbage igennem det nu noget minimerede felt. Vi kom nu ind på nogle veje, præget af sving. Det var så her, at jeg fandt ud af hvad det vil sige at kører i felt. Her blev der ikke givet ved dørerne, og når man går ind i et sving med en ordentlig kleppert på indersiden, så forsvinder vejen hurtigt, og jeg blev derfor presset ud i grøften. På forunderlig vis lykkedes det mig at blive på cyklen, og ved hjælp af en speedwaymanøvre kom jeg tilbage på vejen uden styrt og/eller defekt. Jeg tog en hurtig tur op på siden af klepperten. Kiggede op på ham for at se om der var en reaktion. Det var der ikke, så jeg tænkte at det var nok sådan det skulle være at køre med de store.
Op til km 95, holdt jeg mig pænt ude af vanskeligheder primært ved at være bagerst. Det kostede til gengæld lidt elastikkørsel og brug af lidt ekstra kræfter. Min plan var, at når vi kom ud på Strandvejen så ville jeg forsøge at køre mig op i fronten. Jeg havde en ide om, at det var her fra km 95 at der ville komme forsøg på at komme væk fra feltet. Der var da også nogle enkelte der forsøgte sig indtil her. Der var dog ikke nogen der kom afgørende fri, og hele tiden var det kun en eller to mand der fik et mindre hul. Til gengæld er Strandvejen præget af mange heller midt mellem vejbanerne, så af frygt for ikke at kunne nå at flette ind tog jeg turen op i front. Jeg lagde mig i anden position og så var det ellers bare om at vente. Der gik heller ikke lang tid, før der kom et godt lokomotiv. Jeg lagde mig på hjul, og efter 500 m kørte jeg forbi, samtidig med at jeg sagde til ham: “nu kører vi, skal du med”.
Næste gang jeg så mig tilbage, efter små 2 km, opdagede jeg til min rædsel, at jeg var alene. Hvad gør man så? Der var 35 km tilbage, jeg lå med 500 m ned til feltet. De så ikke ud til at have alt for travlt, men jeg ville heller ikke bare lade mig falde tilbage. Derfor besluttede jeg mig for at holde et konstant pres i pedalerne og en puls på 70-75 % af min max. På den måde vidste jeg at jeg ville kunne holde hele vejen hjem, og samtidig have kræfter til at slutte mig på et udbrud. Der måtte jo være nogen der ville i udbrud, og vejen til mål blev kortere og kortere. Jeg holdt en stabil afstand, men der skete desværre ikke så meget i feltet. Der var ingen der ville ud og lege, så jeg fik lov til at stege foran feltet. Vi kommer så igennem den del af Strandvejen, hvor der komme nogle rullende bakker og sving, således sigtbarheden forsvinder. Jeg besluttede derfor at øge presset. Jeg lagde mig nu op 75-80 % og tænkte at nu kunne jeg liste mig lidt væk. Efterhånden som km gik, havde jeg det rigtigt godt, og jeg kunne ikke se feltet, når jeg skulede bagud. Med 15 km igen drejede vi væk fra Strandvejen for at køre mod Klampenborg. Her er der lidt kuperet terræn, og jeg vidste at der med 5 km igen var kørsel op ad Klampenborgbakken. Små 3 km hvor der var en god jævn stigning. Det var her jeg besluttede mig for, at nu var der ingen vej tilbage. Jeg angreb bakken vel vidende at det var nu jeg skulle give alt for at holde hjem. Godt motiveret af de 4 motorcykler der konstant lå omkring mig, for at skærme af for sidevejene og tidsbilen der lå foran mig, var det om ignorere syren der var på vej ned i benene. På toppen af bakken kunne jeg stadig ikke se feltet. Så det var ned i bøjlen og så ellers bare om at få så meget kræft i pedalerne som muligt.
Med 1500 m tilbage kommer der et skarpt venstresving hvorefter den næste km stiger inden et skarpt højresving. Da jeg svinger til højre og ser mig tilbage, ser jeg feltet ved venstresvinget. Kan de hente 1000 m på 500 m. Jeg giver det sidste jeg har, og da jeg svinger ind på opløbet er jeg stadig alene. Derfor havde jeg god tid til at nyde stemningen
og trille over stregen som vinder
.          
Det havde jeg ikke troet på da jeg stod på stregen i morges.
 
Min officielle tid blev 06:30:35, og det var nok til at blive nummer 113 ud af de 8000 startende, nummer 57 i min kategori samt nummer 9 af alle danske deltagere.
Så alt i alt var målsætningen nået om end det ikke så sådan ud da jeg ramte Glandon, det er et bjerg jeg aldrig kommer til at nyde.

Nu har jeg kørt løbet to gange, og selvom jeg gerne ville under 06:30, så må jeg erkende at det ikke bliver næste år. Jeg har kørt La Marmotte for sidste gang i en årrække. Det kræver meget forberedelse og mentalt arbejde, så nu prioriteres andre udfordringer. Det kommer dog stadig til at indebære cykling.
Det er en fantastisk måde at slappe af på og nyde naturen.
Mvh. Jacob
 

Den 13. aug. 2014

I topform med 7 timer pr. uge

Indsendt af Kurt

Du kan faktisk være i rigtig god cykelform med kun 7 timers afvekslende cykeltræning om ugen. 60 minutters træning i gennemsnit pr. dag, burde indebære tid nok til både at få slået græsplænen, købe ind og måske endda se kone og børn ind i mellem.
Det der med 1 times cykeltræning om dagen skal nu ikke tages helt bogstaveligt. Det vil nemlig ikke give din den fornødne udholdenhed til f.eks at gennemføre et længere motionscykelløb. I stedet bør du køre længere nogle dage og holde helt fri fra cyklen andre dage. Hvordan du præcist vil sammensætte dit program afhænger af din kalender, men de fleste kører mere og længere i weekenden, når de har fri og tager de træningsfrie dage på hverdage.

Her er et forslag til et ugentligt program som vil fungere for mange i tidsnød:

Mandag: Hviledag - evt. med lidt styrketræning.

Tirsdag: 1 times cykling med 3-8 spurter eller anden hård, kortvarig træning.

Onsdag: 1 times cykling i moderat tempo.

Torsdag: 1 times cykling med 20min. hård tempokørsel evt. fordelt på 2-3lange intervaller.

Fredag:  Hviledag - evt med lidt styrketræning.

Lørdag: 1 times cykling i meget moderat tempo.

Søndag: 3 timers cykling i varieret tempo. Gerne en klubtur og i varieret terræn

Intensiteten er helt afgørende i et program som dette. Hvis du cykeltrænede 400-500km hver uge ville træningsmængden i sig selv garantere, at du var i virkelig god form. Men når nu det ikke er muligt, så handler det meget om løbende, at inkludere tidspunkter med intens træning omkring eller over din syregrænse. Mix kortvarig benhård kraftudfoldelser som f.eks spurter med længere og sejere intervaller f.eks på bakker eller i modvind.

Nøglen er at variere intensiteten i løbet af ugen, hvilket er noget mange motionister har svært ved. Når du skal køre hårdt til, så gør det 100%, og omvendt når dagens program står på let træning, så tving dig selv til at køre langsomt. Hvis du altid kører i samme moderat høje tempo, så vil du stort set ikke flytte dine grænser og fysiske formåen.

Kilde: Artiklen er et uddrag fra Fred Mathenys bog "Basic Training for roadies".

* * * *


Den 05.aug. 2014

Mogens Pedersen mb.TUR  DAN-SWIT,  Km 790,  28-5 til 5-6 2014

Dag 1   Km 168   Svendborg – Horsens
Dag 2   Km 125   Horsens – Åbyhøj 
Dag 3   Km   73   Åbyhøj – Hals
Dag 4   Km   95   Hals – (Frederikshavn – Gøteborg) – Gressela
Dag 5   Km   58   Gressela – Varberg
Dag 6   Km 128   Varberg – Båstad
Dag 7   Km 100   Båstad – Mølle ???
Dag 8   Km   42   Mølle – Helsingborg (Bil fra Helsingør – Svendborg )  

Mogens Pedersen er SVENDBORG DREAM rytteren der har gennemført ovennævnte tur.
De første 2 ½ dag sammen med en kammerat, der dog måtte opgive p. g. a. knæ problemer.
Turen foregik på turcykel med anhænger til bagage (telt, sovepose, skiftetøj, toiletsager m. m., bl. a. EPO).
Sejlede 4X: Randers Fjord (kabelfærge), Limfjorden, Kattegat og Øresund.
Vejrmæssigt bød turen på alt, lige fra sol til regnvejr, ingen vind til blæst og modvind til medvind.
Overnatninger foregik på campingpladser i et enmandstelt, dog sammen med surt cykeltøj og underhyler.
På den kulinariske side manglede der ikke noget, og dog, en rigtig pilsner var svær at opdrive i Sverige.

En god oplevelse før sommerferien, som så kan holdes med god samvittighed.

Hilsen Mogens


Den 24.juli 2014 

Mvh. Kurt


Den 19.juli 2014

Sydfyn-Paris 2014

Der var året 2005 Sydfyn-Paris første gang tog "touren" til Paris 1240 km. så i år er det 10.gang, og det hele startede med, at vi var 3 medlemmer af Svendborg Dream (Johs. Pyrdol, Tommy Angelo og Kurt Thuesen) som tog til Ringe for at høre mere om det spændende projekt Team Rynkeby et par år før havde startet op, på mødet var også Tage Rasmussen fra FAA på Langeland, vi fire besluttede at det kunne vi også gøre - så det blev starten på Sydfyn-Paris som også skulle støtte Børnecancerfonden.

Men der stoppede det ikke, for flere og flere blev involveret og det blev vildere og vildere, med ture til både Madrid (Vuleltaen) og til Rom (Giroen) og så lige et smut til Nordkap, formålet med det hele var at skaffe penge til Børnecancerfonden og ikke mindst at få nogle fantastiske cykeloplevelser, på de 10 år har mere end 200 ryttere fra Sydfynske trampet i pedalerne og afleveret ca. 1,5 mill. kr. til Børnecancerfonden - og det hele startede faktisk i Svendborg Dream.

Lørdag morgen kl.7:00 startede holdet Sydfyn-Paris 2014 med kurs mod Paris, med høj sol, vinden i ryggen og godt humør, man kunne godt blive lidt misundelig - der var 12 ryttere fra holdet 2013 og fra Svendborg Dream var der Bjarne, Steen og Kurt mødt op og som fulgte dem til Bøjden - det var en festlig tur, glade cykelryttere som også har trænet hårdt, og som var helt klar til at indtage Paris. Man kan følge holdet dag for dag på www.sydfyn-paris.dk

Venlig hilsen
Kurt


Den 28.maj 2014

NYT MEDLEM . . . .
Jeg fik vist fejl placeret præsentationen/velkomsten af vores nye medlem "Oli" under GULDKORN,
den er nu sat ind under INFO/MEDDELELSER hvor den høre til, og der kan i læse meget mere om Oli.

Jeg havde hørt så meget om Oli og mente derfor, at han måske var et "guldkorn" for vores klub ?
- men nu er det hele vist sat på plads.

Mvh.webm./ kurt


Den 25.maj 2014

"RASK" cykeltur - på den store klinge. 

Søndag d. 25. maj 2014, havde 3 ungersvende forvildet sig ud til Svanninge Bakker,
især for at prøve kræfter med Golfbakken.

Bemærkelsesværdigt sker der det, at en RASK gut kørte op på STOR klinge.
- der er ingen bakker i Danmark som ikke kan køres på den store klinge, var hans kommentar. 

Cykelhjelmen af for den præstation.
CHIP og CHAP (de 2 andre).


Den 21.maj 2014

OB Træningstur - glæd jer til i også kan være med.

OB-erne fylder depoterne op, efter en hård træningstur på 58 km. Brændeskov, Gislev, Sandager, Trunderup, Kværndrup, Egeskov, Kirkeby, Egebjerg Mølle og til første pitstop i Rantzausminde - 12 mand det var vist rygtes, at der var øl bagefter. 

Det var årest første sommerdag + 24,5 gr. - afsluttes med en øl på terassen hos Mira Mare nr.2


Den 4.maj 2014

Hellerup Turen

           

Søndag d. 4. maj kl. 8.00 var 10 ryttere klar ved WandallsCentret til de 2 ruter på h.h.v. 85 km. og 100 km.
Vejret var lidt halvkoldt med vind fra nordvest, så det blev med temmelig noget modvind i starten.
Begge grupper fulgtes ad til Ellerup, her delte vi os, hvor det gik i vifte ad Ørbækvej mod Gislev (85)
og Frørup/Ørbæk (100), for begge holds vedkommende videre til Ravnholdt og Hellerup.

Her fik 100 km. holdet næsten kontakt med de andre kort før Hellerup, men en tissepause for de ældre betød,
at kontakten først blev genskabt ved depotet i Freltofte, i øvrigt som planlagt.
Medens vi stod og nød vores medbragte depotfrokost, så som banan, brød med leverpostej, chokolade m.m.
og ikke at glemme bolle med marcipan, kom et af Tåsinge Cykelklubs hurtige hold farende forbi,
mon ikke de misundte os vores hyggelige depot ophold.

Tiden var til at vi skulle videre, 85 km holdet skulle kører ned over Egeskov og Stenstrup,
100 km. holdet Espe, Hundstrup og V. Skerninge, men nu blev det med medvind stort set resten af turen.
Før Hundstrup vendte Peter næsen mod Thurø, for at spare tid til, at kunne nå vores møde på Six Pence kl.13,
begge hold var i Svendborg kl.11.50, og uden punkteringer og uheld.

Alle mødtes på SIX PENCE kl.13, dog var Frank blevet udskiftet med Henrik Holm,
som netop var kommet hjem fra et 3 ugers ophold i nordsøen, hvad så end han laver der!!!
Dagens ”Menu”,  Stegt flæsk m. persillesovs blev serveret med elegance af Fru Pedersen,
og mon ikke der blev sat 5-6 fade med den sprøde flæsk til livs, dog hjulpet på vej af 1 el. 2 Albani og 1 enkelt af de klare.
Selv Fru Pedersen må havde haft en god dag, for der blev givet en omgang på husets regning,
der blev sluttet af med kaffe, efter 3-4 timers god stemning blandt gode cykelvenner.

En glad og tilfreds deltager i hele arrangementet.


Den 28.april 2014

Alpe d`Huez 2014

Skiferie i de Franske Alper nærmere betegnet Alpe d´Huez.
I påske ugen havde vi besluttet at skiferien skulle holdes på Alpe d´Huez,
for os cykelryttere bedst kendt for opkørslen i mange TOUR de FRANCE.
Jeg havde derfor taget mit cykeltøj med, hvis muligheden bød sig.
Vel ankommet og læst ugens program igennem, aha fredag arrangeres der cykelløb.
Vi havde 5 herlige dage på ski og Kejser Vetter hver dag og op til 30 gr. solen,
det betød tidligt op på pisterne  om morgenen og efter frokost slut med skiløb.

6. dagen fredag, overskyet og ca. 5 gr. da vi kører ned til Burg hvor starten  går fra,
Kl.10.00 startede 14 forventningsfulde ”cykellister” (ja jeg var den eneste rigtige  rytter)
på udfordringen på 13 km. og 21 hårnålesving med en gennemsnits stigning på 8%.

Jeg havde fortalt, at de skulle tage den med ro i starten, indtil de var kommet ind i deres rytme,
men efter 300 m var jeg overhalet af de første 3 og så kom der en pige,
der ikke engang hilste da hun kørte udenom, inden der var rundet 3 km. var jeg tredje sidst.

Ok, inden jeg var oppe havde jeg ædt de fleste, min tid 1 time 40 minutter, og en 4. plads,
nok ikke noget at prale af, men mere bemærkelsesværdigt var tiden på de to 25 årige knægte,
der aldrig havde kørt på en racercykel, 1 time 13 minutter, i gummisko uden klamper,
og så en 20 årig pige i 1 time 17 minutter (2 dage før havde hun løbet op på 1 time 27 minutter).

Lørdag var det igen Kejser Vetter, så det var om at nyde den sidste dag,
på resterne af den sne der var tilbage og hvad er bedre end at sidde i en lift i solskin
og nyde udsigten ud over  Alperne, for derefter at stille sig på nogle brædder
og blive transporteret ned igen, ja det er sku lidt nemmere end at trampe i et par pedaler.

ENRICO MOLGARDO

        Alpe d`Huez - det er vist 7 gang. 


Den 23.april 2014

Cykeltosset 100.000 km. på 14 år

             

Den gamle Tved købmand (72) der i 2ooo blev medlem af Svendborg Dream
har på en aftentræningstur tirsdag den 22.april, rundet 100.000 km. i sin tid som motionsrytter.

Kurt har deltaget i mange arrangementer og motionsløb, her kan bl. a. nævnes,
2 x Århus-København 365 km, Vætteren Rundt 300 km, 3 x Sydfyn-Paris 1.240 km,
Svendborg-Madrid 2.679 km, Svendborg-Rom 2.364 km, Nordkapp-Svendborg 2.600 km,
Ditmarsken 8oo km, Slesvig-Holsten 750 km, Harzen 700 km, m. m. fl.

Det har ikke været lutter lagkage det hele, et brækket lårben og senere en brækket hofte,
har været en del af prisen, men du er kommet stærkt igen, hver gang.

Godt gået gamle dreng og tillykke dermed, dit næste mål må være 123.000 km.,
så har du været jorden rundt 3 gange.

Erik


Den 22.april 2014

Kære alle  ”Svendborg Dreamer”

Så kom dagen jeg længe har set frem til, tirsdag den 22. april kl.18:30 rundede jeg de første 100.000 km.
Det havde jeg aldrig nået uden jeres hjælp, jeg kan godt huske ikke mindst de første par år, var der rigtig mange der gav mig et skub når jeg trængte mest til det, og lagde sig i vindsiden m.v. det siger jeg jer alle  "100.000 tak" for.
Der har også været et par stunt som jeg godt ville have været foruden, men det er godt at vide at benene er skruet rigtig på, for det køre da rimeligt godt  alderen taget i betragtning – og skulle det begynde at knibe, så er det jo skønt, at der i dag er et alternativ  nemlig OB erne.

Når nu solen får lidt mere magt vil jeg gerne, efter endt cykeltur invitere alle hjem på terrassen,
så vi sammen kan få en velfortjent øl el. to

De allerbedste cykel hilsner og med ønske om god medvind fremover. 

Kurt

Iflg. min GARMIN 200 har jeg brugt . . .

Tid: 3984 timer (køretid)  -  Gnsn.hastighed: 25,1 km/t. -  Kadence i alt: 13.864.320 rpm. -  
Kalorier i alt: 3.136.983 C

 


Den 21.marts 2014

Artikel: Er modvind din ven?  

Cykling i modvinden                                              

Turene i det flotte forårsvejr kan også godt blive en vindblæst fornøjelse. Til ærgrelse for mange. Men modvind betyder ikke dårligt cykelvejr. Det lunefulde danske vejr kan rent faktisk bruges til at træne konditionen og kompensere for vores bjergfattige terræn. Ja, faktisk kan cykling i modvind gøre dig til en bedre bjergrytter.

Som du sikkert har mærket på din egen krop, skal der trædes mere i pedalerne og ydes ekstra, når der er modvind. Det skyldes at forholdet mellem din effektive lufthastighed (hastighed ved jorden plus modvindshastighed) og modstanden ved pedalering er eksponentielt stigende. Hvis din effektive lufthastighed fordobles, vil dit kalorieforbrug per time derfor blive mere end fordoblet.

Vinden er din ven

Er der nogen hemmelig opskrift på hvordan du bedst håndterer cykling i modvind? Den rigtige attitude er formentlig det bedste udgangspunkt. Du kan ikke rigtig gøre noget ved det før end vejen drejer igen, så hvorfor ikke hilse modvinden velkommen og betragte den som en hjælp til at blive en bedre rytter.

Hvis du tænker på modvind som en form for bjergkørsel, så bliver det en udfordring snarere end en pestilens. Ved lave hastigheder vil en stigning i vindhastighed på ca. 2,2 meter per sekund (m/s) svare til en 1% terrænstigning. Det betyder, at en vindhastighed på ca. 9 m/s svarer til en 4% stigning.

Bliv bedre til modvindskørsel

1) Aerodynamik. Tænk over din holdning på cyklen. Hold nøje øje med din cykelcomputer, når du cykler i modvind. Læg mærke til hvordan selv små positionsskift på cyklen påvirker din hastighed. Læg din ryg horisontalt ned langs styret og forsøg at få samme hældning på hoved og ryg. Hold albuerne ind til kroppen, for at minimere den frontale modstand - prøv evt. at bøje dem en anelse mere, for at se hvad der sker. En andet tip er at undlade at bevæge hovedet for meget fra side til side. Forsøg at holde hovedet i ro med hagen 10-15 centimeter over styret. Når har du fundet den mest effektive køreposition, vil du kunne øge hastigheden med en mindre indsats – også i roligt vejr.

2) Gear ned. Det er hårdt for dine knæ (og din motivation) at træde dit normale gear. Gear 1-2 gear ned for at holde din normale kadence. Kæmp ikke for at holde en bestemt fart. For at holde en fart på 30 km/t med en modvind på blot 5 m/s kræves cirka dobbelt så stor arbejdsindsats, som hvis det var på en vindstille dag. Igen – gear ned og arbejd på at holde et jævnt tempo.

3) Hvis i kører i en gruppe, så rotér oftere og i et roligere tempo.

4) Ingen løstsiddende tøj. En løstsiddende jakke vil virke som en faldskærm og sænke din hastighed. Tag i stedet en bluse på med vindstopper indenunder – ja, selv en ganske almindelig plastikpose kan også holde den kolde luft fra brystet.

5) Start turen i modvind. Hvis det er muligt så læg ud med at cykle mod vinden mens du er frisk, og lad så vinden blæse dig hjem.Timing. Husk at vindhastigheden ofte ændrer sig i løbet af dagen. Vinden er tit rolig tidligt om morgenen, for at blæse op i løbet af dagen, og så lægge sig om aftenen. Vær opmærksom på dette, når du begiver dig ud i blæst.

6) Afskærmet rute. Vælg en rute med træer, bygninger, stenvægge eller andre 'vindfangere' frem for kørsel i det åbne landskab, når vindhastigheden nærmer sig stormstyrke.

Er der nogen øvelser som kan træne kørsel i modvind?

Bakke- og bjergtræning er det som kommer tættest på. Alternativt kan du starte med at køre i et gear hvor du let kan køre med en kadence på 80-100 rpm, og så skifte til et tungere gear i 15-20 minutter. Slap af i 10 minutter i det lette gear, og gentag flere gange.

Det kan være træls at køre i hård vind dag efter dag, men prøv at byde det danske blæsevejr velkommen ved tanken om, at du får høj intensiv cykeltræning foræret!

Af Lahoch, CyberCycling.dk


Den 8.marts 2014

Der kom et "Guldkorn" fra Frank.

Vedr. profilering af klubben i SOLO Fitness, kom Frank med et forslag, at man resten af sæsonen spinner i vores klubtøj,
fredag var vi 7 til spinning og hvis vi alle havde kørt i vores flotte klubtøj, ville det have haft en rigtig god effekt, for vores tiltag med INTRO -kørsel for  SVENDBORG DREAM med start fra SOLO de næste 2 søndage, den16 og 23.marts kl.10:00 

Det kan du læse meget mere om under Info/meddelelser  

Se også plakaten som er opsat hos SOLO Fitness

Hilsen Erik.


Kaj P pokalen 2013 - Bjarne Lyngsø

Årets modtager af Kaj P. pokalen har været med i Svendborg Dream gennem rigtig mange år, gennem årene har han været mere eller mindre aktiv – men ingen har været i tvivl om at når modtageren har været der - har det altid været 100%.
Udover at være en rytter som "er med til at trække læsset” er han god til at være opmærksom på om nogle har brug for lidt hjælp til indstilling at ”grejet” – eks.; passer sadel højden, skal styret rettes, er frempinden forkort/lang etc.
Årets rytter er nok den eneste af Svendborg Dreams medlemmer/ryttere der med rette kan kalde sig rigtig cykelrytter – han er udvalget bekendt en af de eneste, hvis ikke den eneste der på et tidspunkt har haft licens.
Nogen gange er det med licens dog lidt misforstået i det det ikke er ”license to kill”, vis gerne lidt hensyn på sidste del af turen.
Sidste år lagde prismodtageren også bil og brændstof til forårets Tysklandstur – mange tak for det.

Årets modtager af den ærefulde Kaj P. pokal er BJARNE LYNGSØ

 

 


 Årets Dreamer 2013 - Erling Hansen

Du har været medlem i mange år og deltaget i de fleste arrangementer samt trofast OB rytter. Da vi stod og manglede lokaler/plads til vores nye klubtøj og cykelstativ sprang du straks til, din trailer har også flittigt været brugt til løb vi har deltaget i.
Du har altid været tro og loyal overfor klubben, så valget har ikke været os svært

” Cykel-Motion Svendborg  Dream udpeger hvert år et medlem, som i årets løb har udvist godt kammeratskab,
ydet en bemærkelsesværdig handling eller som gennem sin aktivitet i forbindelses med cykling,
har gjort sig særlig fortjent til en æresbevisning”


 

 
 
 
Svendborg - Dream