Medlems-Guldkorn

Fra rytter til rytter ...

Har du "Guldkorn", du vil dele med andre, så send det til pr. mail til webmasteren, der snarest vil lægge det på denne side.


Stort tillykke til de fire "Nordkappere" med indkøringen af det flotte beløb til Børnecancerfonden.
I er nogle super gode forbilleder for vi unge talenter (hvis en enkelt læser synes der mangler " " sætter du dem lige selv) i klubben og også for alle andre seniorer i vort samfund. I viser, man kan meget selv i moden alder, hvis viljen er til stede.
Hatten af for jeres præstation. En "bet stolt" af at få lov at køre med jer må man vel godt være.

Jørn P


Dagens Julius i Fyns Amts Avis

Fra Fyns Amts Avis 16.10.12.


Hvad med lidt gymnastik i den tilstundende vinterperiode..

Skulle der være en dreamer med lyst til lidt karlegymnastik som supplement til landevejscykling/spinning i den mørke tid, er der en mulighed i Tved. Den lokale gymnastikforening har et mandehold, der mødes hver mandag kl. 9.30 til en god gang gymnastik med Hans Højly som leder, og det er rigtig godt.

Det foregår i Tved Forsamlingshus, varer en time og koster 425 kroner for hele sæsonen, som løber til marts. Vi startede for 14 dage siden, og der er plads til nye forudsætningsløse gymnaster.Der er ingen aldersgrænse - jeg er med mine 67 år yngste deltager.

Ring evt. til mig for yderligere information - 22 52 16 50.

Venlig hilsen
Flemming Skousen

18-09-2012


Kommentarer til Jørn P.'s initiativ


Grundidéen med at starte Old Bikers var meget enkelt - de ryttere, der havde tid til at tage en cykeltur om formiddagen, kunne mødes og følges ad i stedet for bare selv at knokle ud ad landevejen. I starten var vi flere - ja, selv Nordkapholdet var vi sammen med flere gange, men også andre mødte op. Årsagen til at folk faldt fra kender jeg ikke, men da vi "kun" kørte en-to gange om ugen og ikke også tirsdag-torsdag-søndag gør, at vi jo ikke kommer gennem med en høj gennemsnit, men må "nøjes" med 24-25 km/t.

Hen over sommeren har vi været stabile med to-tre mand - den ene er et ikke-medlem - og vi er på landevejen mindst 2 gange om ugen. Vi ruller da 50-70 km med et snit på de der 24-25 km/t afhængig af vejret. Vi er troligt mødt op ved Idrætshallen, når vi skulle på vejen, men ventetiden har været rent tidsspilde!

Det er klart, at jo flere man er, jo sjovere er det og jo bedre går det. Jeg har på intet tidspunkt fået nogen som helst reaktion fra nogen om f.eks. tidspunkt, ugedagene eller andet. Vi har i princippet ikke et egentlig mål/løb at gå efter i år, så det er ren motion med efterfølgende evaluering. Vi har netop talt om, at vi vil cykle Hellerupturen om ca. 14 dage og mon ikke et par af os skal til Alpetramp i oktober.

Men jeg synes godt om Jørn P.'s "initiv" og bakker gerne op om det, men jeg tror ikke, at vi "gamle" vil på cyklen tirsdag og torsdag også.

Med venlig hilsen
Johannes Pyrdol


Det er en rigtig god idé, Jørgen P. har fostret – med onsdagsture om ikke i ro og mag, så dog i et moderat tempo. Hensigten er selvfølgelig at få nogle flere op på cyklerne – nogle, der måske holder sig tilbage, fordi de frygter ikke at kunne følge med på eftermiddags/aftenturene. Det er da også noget, der nager mig. Derfor passede det fint med Old Bikers-turene mandag og onsdag formiddag, og jeg var også med på flere af dem. Men tilslutningen var ikke stor nok til, at Johannes orkede at holde liv i idéen, og så blev den droppet. Nu forsøger Jørgen P. sig med noget lignende med et moderat tempo – omkring de 24-25 km/t i gennemsnit – og det vil jeg bakke op. Er der ikke andre?

Venlig hilsen
Flemming (Skousen)


Odense-København

Hej venner.
Er desværre nødt til at melde fra til Odense-København, øv!! Jeg var 2 uger i Cuba, varmt og klamt, men absolut et spændende land. Det sidste sted vi var, blev jeg stukket at rigtig mange myg, og 3-4 dage efter fik jeg kulderystelser og smerter i hele kroppen.Formentlig har jeg fået noget, der hedder Denguefeber, en relativ mild tropesygdom, men smadder irriterende. Jeg havde regnet med at give den en skalle her de 2 sidste uger af min ferie, men har været træt som et helt ( eller i al fald ½) alderdomshjem. har prøvet at cykle et par korte ture, men det går bare ikke. Altså helt urealistisk, at jeg skulle blive klar til 1.9.Hvis der er nogen i klubben, der vil have pladsen, er den gratis. Er der nogen, der kender nogen udenfor klubben, kan den fås for få hundrede kr, som, jeg så synes, skal i klubkassen ( f.eks. til øl til julefrokost eller årsmøde).
God tur, vi ses senere på sæsonen, når jeg har fået gang i benene igen.
Sommercykelhilsen 
Ole Eik jørgensen


Hesselagergårdløbet

Søndag den 29. juli havde jeg meldt mig til Hesselagergårdløbet på distancen 90 km.
Da jeg i år var den eneste deltager fra Svendborg Dream, vil jeg gerne gøre opmærksom på løbet, da jeg synes det er et rigtig godt arrangeret løb og som på flere steder køres på veje, hvor vi jævnligt træner.
I år var vi 126 som kørte 90 km og 49 som kørte 60 km. Derudover er der en familierute på 30 km  som 26 havde valgt.
Det er et løb, som udvikler sig år for år. Sidste år var vi 167 til start og i år 201.
Vi kører forbi Hesselagergård, Lundeborg ad Strandvejen til Skårupøre ooooppp ad Skovmøllevej til Skårup, Tved, Brændeskov, Gislev og via Bøsøre tilbage til Hesselager Stadion, hvorfra starten også afvikles.
Der køres ikke med chip for tidtagning for cyklisterne endnu, men mon ikke det kommer, da løberne har haft det i flere år. Man kan dog vælge at være blandt de 3 første, da de bliver taget i mål på tid. Det havde jeg så lige fravalgt i år, da jeg syntes det nok var en større oplevelse for de lidt yngre. Man bliver jo mere beskeden med alderen.
Jeg var heldig at komme med en gruppe som efterhånden voksede til en 14-16 stykker. Vi var kun nogle få som åbenbart følte lyst til at trække, men det var ok, da der var nogle unge gutter med lidt rigeligt "ballast" at slæbe på. Op ad bakken før Ellested kirke slap de fleste, så vi kun var 5 der fortsatte forbi Lykkesholm gennem Gislev.
Efter bakken op syd for Gislev måtte jeg tage mig tid til at fylde lidt chokolade i lårbasserne, da de begyndte at rømme sig lidt og så smuttede de 4 unge mennesker selvfølgelig. Jeg hentede så et par gutter på min egen alder ved Vormark og vi fulgtes til mål.
Vi startede i tørvejr, men indhentede lidt regn på sidste halvdel. Vi kom dog i mål uden brug af regntøj.
Jeg synes som nævnt, det er et godt løb, som jeg gerne vil anbefale, hvis man er til den slags.
Jeg kan selv godt lide den form for cykling. Man får afprøvet sin styrke i forhold til andre med samme interesse og i alle aldre. For det føles jo lidt sejt, når man sætter nogle yngre fyre, når det går opad, især da det jo ikke ligefrem er min favoritdisciplin.
Man møder også både nye mennesker og gamle kendinge, som man får en god cykelsnak med.
Nu ser jeg frem til Fyn Rundt og Odense - København sammen med jer, som er tilmeldt.

Jørn P


Vedr. Giro d´Italia 2012 i Herning og Horsens.

Hej cykelvenner.

Birthe og jeg og et par gode venner holdt week-end i Herning og Horsens i forbindelse med "Giro'en". Det var en stor oplevelse, at se sådan et kæmpe arrangement på tæt hold. Begge byer havde gjort utroligt meget ud af det. Der var pyntet med lyserødt overalt. Der var endda enkle huse, som var malet lyserøde i anledningen.
Min kammerat Hardy og jeg havde tilmeldt os motionsløbet på 63 km om lørdagen. Der var ca. 4.500 til start på ruterne 63/119 km. Vi havde desværre ikke fået tilmeldt os samlet, så vi startede med 40 minutters mellemrum. Vi startede i hård vind fra vest. Og ruten gik vest nordvest over gennem Aulum og til lidt vest for Sørvad i strid modvind. Jeg kom med en gruppe fra Vildbjerg Cykelklub. Det gik ikke så stærkt, som jeg kunne ønske. Der var tre kvinder involveret på holdet og det lagde vel nok dæmperen og det var naturligvis ok, men alternativet var at køre selv og blive til grin som en hængt kat. Det har jeg prøvet og så sandelig lært af.
Lidt før rygvinden indtrådte vest for Sørvad efter ca. 30 km, var jeg heldig at komme med en gruppe på fire Liguigasgrønne nordmænd + en håndfuld danskere. Og så skal jeg garantere, der kom gang i synagogen hjemover gennem Vildbjerg mod Herning. De fire grønne gutter lå på hjul af hinanden uden skift. Den forreste, som jeg havde kørt og tænkt på, var lidt langhåret under hjelmen viste sig senere at være af hunkøn. Sjældent set så sej en kvinde ca. 40 år. Hun havde ført samtlige 63 km fik jeg at vide bagefter. Hun kørte enormt højt gear og vi loggede på hjemturen i rygvind på et tidspunkt 59,1 km/t. Det var fandeme sjovt og opvejede sagtens den lidt skuffende fart på udturen.
Jeg blev nr. 527 i tiden 2:15:22 = 27,9 i snit.
Det var en stor oplevelse og et vel tilrettelagt arrangement. Selve cykelløbet Giro'en ser man bedst på tv, men det var meget spændende at opleve atmosfæren og stemningen omkring løbet, både i Herning og Horsens.

Jørn 52 


Girofeltet nord for Søndervig søndag 

Min følgebil

Henrik og hans nye cykel . . . .

Et stort tillykke til Henrik Holm med hans flotte nye cykel. Tirsdag den 1.maj mødte han op på vidunderet af en flot ny Bianchi importeret direkte fra Faaborg – han fortalte stolt han havde fået den til en rigtig god pris, men det er jo desværre sådan, at man får det man betaler for – og det var helt galt med flaskeholderen. Der var forslag om at bore nye huller i rammen, du kunne jo også gøre som ham på billedet, du kunne måske også søge råd hos dine cykelkammerater, der er mange kloge hoveder, det vidste du bare ikke.

 

Men selv om der har været nogle problemer her på din første tur, så er det vist lidt af en fartmaskine du har fået fat på, du kørte efter alt bakkespurter, skiltespurter og meget mere, imponerende flot, vi glæder os til at se meget mere til dig og din nye cykel - og du har en stor fremtid i Svendborg Dream.

/kurt

 

 


Dette er en tale - holdt til ungdommen i Bredholt forsamlingshus i 1882 - om cyklen, som var ved at komme til egnen.

"Cyklen er et jæveligt remedie, der ødelægger ungdommen, og lokker dem til at jolle ud af vejene hver eneste aften og om søndagen.

Forældre og husbond ved ikke mere, hvor de har deres børn og tyende, de flakker milevidt omkring til fester og dans og drikker sig fulde af bare storsnudethed, over den rendemaskine. De slås og synder og får børn med piger, de ikke kender, i fremmede sogne.

Og selv om en karl kan køre nok så hastigt, er det ikke sikkert, han derfor er en dygtig og pålidelig karl - det ser nærmest ud til, at de ringeste karle kører bedst på cykel.

Cyklen er dyr at købe, og ungdommen klatter deres penge væk på deres ture og får intet sparet sammen til hus og hjem.

Nogle verdslige, uforstandige mennesker taler om frihed og det gode ved at komme ud og se sig om og nyde den frie natur, men så glemmer de, at ungdommen hænger med tungen ud af halsen og cykler rasende med benene og ser hverken til højre eller venstre - sundhed kan man ikke kalde det.

Nyrer - hjerte og lunger rystes løse i den ungdom, der for længst er kørt løbsk - og piger - ja selv gifte kvinder, der har født børn, sidder og vrikker af sted  med skørterne flagrende over al sømmelighed.

Også i Sverige er der kommet flere uægte børn, siden damecyklen er blevet opfundet."

Med venlig hilsen
Johannes Pyrdol 


Her er 36 bud for rytter og andet godtfolk.

#1  Ingen andre skal bestemme, hvor mange cykler du må eje. Men det er o.k., hvis din kæreste sætter en grænse for, hvor mange cykler der må hænge på væggen derhjemme.

#2  Du skal kunne fixe din cykel: skifte dæk og slange eller lappe den meget hurtigt og reparere de mest elementære ting. Hvis andre punkterer, er det helt o.k. at stresse dem og påpege, at det tager for lang tid.

#3  Kør aldrig i andet end rigtige cykelstrømper. Helst hvide eller sorte. Cykelstrømper skal passe til tøjet.

#4  Alle former for låse er udelukket. Det sender et helt forkert signal. Man lader ikke sin racercykel ude af syne. Hvis du skal ind i en forretning, må du få din ven eller en sød pige til at se efter den. Er det i et usædvanlig skummelt kvarter, har du den over skulderen. Skal du på café, sidder du udenfor.

#5  Cykeltøj er fint til cykling, ikke til indendørs ophold på cafeer og barer, det kan man ikke være bekendt over for andre gæster. Cykelryttere sidder udenfor.

#6  Hvis du er iført ordentligt cykeltøj og -briller, ikke lugter af sved og heller ikke har hjelm på, kan du godt tage en americano på en café. I så fald bør det ikke være umuligt at få øjenkontakt med det kvindelige publikum på stedet.

#7  Cykeltøj er altid stramt og sidder tæt til kroppen.

#8 Cykelbukser er sorte med logoer på. Hvide cykelbukser dur ikke på landevejen, de er til kvindelige fitnessinstruktører.

#9  Den gule førertrøje og den prikkede bjergtrøje fra Tour’en kan være udmærket påklædning til karneval, men man må aldrig cykle i dem. VM-trøjen er kun for verdensmestre og ikke andre.

#10  Pink cykeltøj er o.k., hvis man er solbrændt, kan træde mere end gennemsnittet, og BMI er under 10.

#11 Undgå at cykle i team-trøjer fra professionelle hold (medmindre du har fået den af en rytter fra holdet). Det svarer til at gå i håndboldtrøjer eller have en Porsche-nøglering og køre i en gammel Kia – det bliver aldrig rigtig cool. Retro-outfits kan være charmerende, men tænk dig godt om.

#12 Cykelryttere kører kun i cykeltøj. Triatlon-tøj er ikke cykeltøj. En cykelrytter kører aldrig med aerohjelm, kompressionssokker eller flaske (med sugerør) på styret.

#13  Cykelhandsker er egentlig kun til cykelløb. Det er mest klassisk med hvide.

#14 Sadeltasker duer ikke. Medmindre du har en Kildemoes touringcykel og cykler Nordkap-Gibraltar. Værktøj, ekstra slange og pumpe opbevares i lommerne bag på trøjen. Eneste acceptable alternativ er i en flaske.

#15  Om vinteren er alle regler suspenderet. Du skal køre med skærme, stænklapper og dit varmeste tøj, for det er godt at få kilometer i benene, og man må også gerne skåne sin yndlingscykel for salt og vinterhærg.

#16  Det er både tilladt og god tone at drikke lidt alkohol, når man er på cykeltur. Rødvin eller øl til frokost på en udendørs servering eller en slurk cognac på en kold tur.

#17  Studenterbrød, romkugler og kakaomælk er opfundet til cykelryttere.

#18  Man cykler to og to og konverserer, når man er på tur, aldrig tre ved siden af hinanden.

#19 Når man cykler og konverserer, så undgå at tale forretning, og lad være med at prøve at sælge din gamle tagboks til din sidemand. Det bliver så besværligt for ham at skulle undgå at køre ved siden af dig resten af dagen. Husk, du har fri, så emner som cykelløb, ryttere, kvinder, druk, rejser og cykeludstyr er langt at foretrække.

#20  God stil på cyklen er rolige bevægelser. Du kan godt have en hurtig kadence uden at rokke frem og tilbage på sadlen. Ellers øv dig på det. Og man kan sagtens stå op i pedalerne med stil. Rolige bevægelser er også den måde, du får mest ud af dine kræfter. Er du presset, så koncentrér dig om at sidde roligt, slappe af i overkroppen og trække vejret helt ned i maven.

#21  Man jubler kun, når man vinder et rigtigt løb, ikke ved skiltespurt eller ved Klampenborg-spurten.

#22  Det er o.k. at hilse på andre ryttere med et vip med hovedet. Men det er ikke uhøfligt at lade være.

#23 Flasker til racercykler rummer omtrent en halv liter. Hvis de er meget større, er de til jordomrejser eller overlevelsesture. Det er sjældent, nogle er døde af tørst, mens de cyklede, og det er kun spinningfolk, der tror, man kan drikke sig i form.

#24  Hold din cykel ren, og vask den ofte. Tænk på det sådan, at din cykel afspejler
din personlige hygiejne.

#25  Hvis du møder andre ryttere på tur og slår følge med dem, så bliv bag dem, og vær diskret. Lad være med at blande dig i deres konversationer eller rulleskift, medmindre de inviterer dig. Man blander sig heller ikke i andres fodboldkampe.

#26  Det er kedeligt at være ham, der har alt det dyre udstyr, men ikke kan en skid. Lad være med at køre på en cykel til 80.000 kr., hvis du aldrig har cyklet på andet end din kærestes gamle Raleigh, eller du er i så dårlig form, at du bliver sat på Valby Bakke efter tre kilometers kørsel i hyggetempo. Din rejse hen imod den perfekte cykel må gerne være gennemtænkt, omhyggelig og afspejle dine evner, form og reelle passion. Men på den anden side går cykelryttere meget op i udstyr og gear, så det er med at finde balancen.

#27  Ventiler skal altid være uden hætte og krans.

#28  Du skal altid køre i rent cykeltøj. Det er ikke rart at cykle bag ved en, der lugter af selvdøde dyr. Vær altid pænt klædt på i tøj, der matcher. Cykelryttere er i den henseende en flok forfærdelige kællinger.

#29  Styrbånd skal helst være hvidt, og man sætter det ikke på selv, det skal gøres af en ordentlig cykelmekaniker.

#30  Det må anbefales at købe din cykel hos en ordentlig cykelhandler, for der har du en dygtig mekaniker og er sikret kompetent service resten af livet. Hvis du alligevel er fristet til at købe på nettet (fordi man kan spare penge), så tjek med din cykelhandler, om han vil møde dig på vejen. Man ved aldrig.

#31  En rytter er solbrun i ansigtet, på benene og armene. Resten af kroppen er hvid.

#32 Det er frivilligt, om du vil barbere dine ben. Professionelle cykelryttere gør det selvfølgelig, men det er lidt latterligt at barbere dem, bare fordi man cykler til Nivå og hjem et par gange om ugen.

#33 En cykelrytter går aldrig ned på udstyret. Når man er æskekold og ikke kan træde en bule i et pund sommersmør, så køb noget nyt gear, det hjælper altid på moralen.

#34 En rytter viser ikke tegn på udmattelse. Hold styr på dig selv, også når du er totalt brugt og bliver sat eftertrykkeligt. Det er uværdigt at stønne højlydt, brokke sig, savle eller kaste overkroppen frem og tilbage, og det får dig ikke til at køre hurtigere. Man går altid ned med stil.

#35  Kør med hjelm (suk!). Men hav den aldrig på, når du drikker kaffe efter træning eller står i kø ved baren. Tag hjelmen af i det sekund, du står af cyklen. Og køb en ordentlig hjelm.

#36 Opfør dig ordentligt og hensynsfuldt i trafikken. Hids dig aldrig op, det er dårlig stil. Ignorér det. Eller vink overdrevent venligt til bilister, som om du har genkendt dem, hvis de kører idiotisk eller dytter af dig.

Med venlig hilsen
Brian Valentin Nielsen
 


Den 4.marts havde vores første udendørstræning i år, måske en slags forpremiere, men i dag var det premieredag, der mødte ikke mindre end 18 friske cykelryttere op, som var helt klar til at indtage de Sydfynske landevej, så det tegner til en rigtig god sæson.
Der var planlagt en tur på 60,2 km. jeg tror der var nogen der snød, for vi nåede ”kun” 58 km., vi havde en god tur, det var måske nok lidt rodet i starten, men efterhånden kom vi ind i en fornuftig rytme, men det skal der nok arbejdes lidt mere med.

Turen kørte planmæssigt vi forsøgte at holde feltet samlet, hvilket også lykkedes det meste af tiden, og det var Bimba der sørgede for at alle kom med, det gjorde han flot - måske til et 10 tal. Der ud over havde vi ikke mindre end fire punkteringer, den første på en af de helt nye cykler det var lidt pinligt, men Allan trådte til med det samme, og fik skiftet slangen i en fart som vi ikke tidligere har set i vores klub – tak til alle for en god tur.

Venlig hilsen
Kurt


Hej Svend H. glemte i forbindelse med sidste mail at nævne et forslag til ”Guldkorn” til vores nye website.

Min ide udsprang for lidt siden da eftermiddagskaffen blev indtaget samen med Anette. Kvinden spøger ind til vores møde i aftes (det gør k. ofte…) og efter ca. 458 sekunder, får jeg en mulig (læs: brillant) ide, hva´ med at introducerer fruen til vores nye web. hvor hun kan få stort set alle private samt offentlige tilgængelige oplysninger om top rytterne der for tiden har licens i Svendborg Dream. Der vil jeg sige…. det duperede sgu kvinden, herefter går der ca. 1,796 sekund før et ligegyldigt spørgsmål smutter ud af k…..hvem er han , han og han gift med…ham kender jeg bla bla…/ ved billedet af Mr. Parmo forsøger jeg efter bedste evne at forklarer mit ringe kendskab til John og det lykkedes faktisk at fortsætte hurtigt til andre og mere vellignende (Læs: venlige ) medlemmer af teamet. 
Hvis mail læserne her mister tråden, så bare vent til vi skal ud og cykle, dem jeg ikke kan køre fra kan jeg sgu snakke fra et ubrud.. 

Med alle de flotte billeder der er lagt ind på vores web, kunne det måske være en ide til ”Guldkorn” at få lagt et billede ind af vores respektive, nuværende, poly-mono-bekendte piger, så ikke vi skal bruge tid på fuldstændig ligegyldige og ikke cykel-venlige spørgsmål………..hvem er hun og hvem er han, de kan simpelthen gå ind på hjemmesiden og se par(rings)forholdet.
Modsat os mænd, altså os der er på licens hos Svendborg Dream der alle er sportie, slanke og veltrænede, så har kvinderne en anden opfattelse af menneskets geometri. Hvis forslaget bliver vedtaget af bestyrelsen kunne det være en ide at bruge vedhæftede skabelon. Du smutter rundt til pigerne, tager et face-photo, ind i boksen, og alle er ens..altså pigerne…

Næste forslag til ”Guldkorn” lover jeg bliver mere useriøst..

Best Regards
Bjarne Junker

 


 Fra Kurt: Ta' til Herning og se cykelløb i verdensklasse, 5. maj 2012


Fra sekretæren:
Hej Cykel venner, her er sidste nyt vedr. tilmeldte:

Svendborg - Odense - København, 1. september 2012

Følgende 17 mand har tilmeldt sig:

Erik M, Torben H, Bimba, Kenneth P, Kurt T, John Parmo, Bendt Parmo,
Steen A, Bent H, Bjarne J, Clint P, Ole Eik, Jørn P, Gert E, Allan C,
Jonas K. og Peter K.

GODT GÅET - undskyld cyklet :-) :-) :-)

Hilsen Sekretæren


Gert Eriksen:

Lige et Guldkorn til"drengene" at vi har mange år i os endnu:

Timerekord til 100-årig

Mindre en tre måneder efter at han fyldte 100 år har franske Robert Marchand kørt sig ind i rekordindehavernes række. Den "modne" rytter tilbagelagde 24,251 kilometer på en time og satte dermed timerekord for ryttere i kategorien "100 plus".

UCI

Rekordforsøget fandt sted på banen i Aigle i Schweiz, og den nykårede rekordindehaver, som kørte sit første cykelløb under falsk navn, fordi han dengang med sine 14 år var for ung til at stille til start, bedyrede efterfølgende, at han skam ikke kørte sig ud.

"Jeg kunne have kørt hurtigere, men jeg ville ikke. Jeg gjorde det ikke, for at jeg kunne føle mig som en Champion, men for at fejre min 100 års fødselsdag," erklærede den 1,51 meter høje og 51 kilo tunge senioratlet efter sin rekordkørsel.

Marchand bor til dagligt i Mitry-Mory i nærheden af Paris, men på opfordring fra Gérard Mistler, som er præsident for Ardéchoise Cyclo-Promotion – annual cyclo-sportif arrangementet, som Robert Marchand altid er med ved, tog han turen til banen i Schweiz.

"Jeg synes, han er det levende eksempel på fordelene ved cykling, og det faktum, at hans præstation er opnået ved den internationale cykel unions hovedkvarter er i sandhed symbolsk," erklærede Mistler, som også havde taget sig af den administrative del af rekordforsøget..

Tilbage på banen efter 80 år
Robert Marchand havde fire dage til at vænne sig til banen i Aigle, og det var netop det at køre på en bane, der krævede den største tilvænning.

"Jeg havde ikke kørt på en bane i 80 år. Man skal lige vænne sig til de faste gear. Jeg foretrækker at køre udendørs, men det er ikke muligt i øjeblikket. Jeg vil ikke risikere at blive forkølet, så jeg har ikke så meget træning i benene," forklarede den friske pensionist efter en af de første træningsture og tilføjede: "Banen er lille. Man kører bare rundt og rundt. Jeg kunne blive ved i en time mere, men jeg har fået at vide, at jeg ikke skulle øge pulsen, så jeg er ikke engang træt."

I det hele taget bryder han sig ikke om, at skulle holde sig under den anbefalede maxpuls på 110.

"Jeg kørte op ad en stejl stigning for ikke så længe siden og kom op på 134, men det er bedst at undgå det," sagde han med et smøret grin. "Men jeg ville blive meget overrasket, hvis jeg fik et hjerteanfald."

For en sikkerheds skyld har han alligevel besluttet ikke længere at køre ture over 100 kilometer. "Der er jo ingen grund til at overdrive. Jeg vil gerne kunne fortsætte noget tid endnu," lød det.

Et aktivt liv
Som 90-årig kørte den aktive franskmand et løb fra Bordeuax til Paris, 600 kilometer på 36 timer, og han har endda fået et bjergpas opkaldt efter sig. I sit lange liv har han prøvet mange ting, lige fra kvæghyrde til skovarbejder i Canada, og i sportens verden har han også været vidt omkring, lige fra gymnastik over boksning og til vægtløftning.

Gert Eriksen: Lige et Guldkorn til"drengene" at vi har mange år i os endnu:  Timerekord til 100-årig  Mindre en tre måneder efter at han fyldte 100 år har franske Robert Marchand kørt sig ind i rekordindehavernes række. Den "modne" rytter tilbagelagde 24,251 kilometer på en time og satte dermed timerekord for ryttere i kategorien "100 plus".  UCI  Rekordforsøget fandt sted på banen i Aigle i Schweiz, og den nykårede rekordindehaver, som kørte sit første cykelløb under falsk navn, fordi han dengang med sine 14 år var for ung til at stille til start, bedyrede efterfølgende, at han skam ikke kørte sig ud.  "Jeg kunne have kørt hurtigere, men jeg ville ikke. Jeg gjorde det ikke, for at jeg kunne føle mig som en Champion, men for at fejre min 100 års fødselsdag," erklærede den 1,51 meter høje og 51 kilo tunge senioratlet efter sin rekordkørsel.  Marchand bor til dagligt i Mitry-Mory i nærheden af Paris, men på opfordring fra Gérard Mistler, som er præsident for Ardéchoise Cyclo-Promotion – annual cyclo-sportif arrangementet, som Robert Marchand altid er med ved, tog han turen til banen i Schweiz.  "Jeg synes, han er det levende eksempel på fordelene ved cykling, og det faktum, at hans præstation er opnået ved den internationale cykel unions hovedkvarter er i sandhed symbolsk," erklærede Mistler, som også havde taget sig af den administrative del af rekordforsøget..  Tilbage på banen efter 80 år Robert Marchand havde fire dage til at vænne sig til banen i Aigle, og det var netop det at køre på en bane, der krævede den største tilvænning.  "Jeg havde ikke kørt på en bane i 80 år. Man skal lige vænne sig til de faste gear. Jeg foretrækker at køre udendørs, men det er ikke muligt i øjeblikket. Jeg vil ikke risikere at blive forkølet, så jeg har ikke så meget træning i benene," forklarede den friske pensionist efter en af de første træningsture og tilføjede: "Banen er lille. Man kører bare rundt og rundt. Jeg kunne blive ved i en time mere, men jeg har fået at vide, at jeg ikke skulle øge pulsen, så jeg er ikke engang træt."  I det hele taget bryder han sig ikke om, at skulle holde sig under den anbefalede maxpuls på 110.  "Jeg kørte op ad en stejl stigning for ikke så længe siden og kom op på 134, men det er bedst at undgå det," sagde han med et smøret grin. "Men jeg ville blive meget overrasket, hvis jeg fik et hjerteanfald."  For en sikkerheds skyld har han alligevel besluttet ikke længere at køre ture over 100 kilometer. "Der er jo ingen grund til at overdrive. Jeg vil gerne kunne fortsætte noget tid endnu," lød det.  Et aktivt liv Som 90-årig kørte den aktive franskmand et løb fra Bordeuax til Paris, 600 kilometer på 36 timer, og han har endda fået et bjergpas opkaldt efter sig. I sit lange liv har han prøvet mange ting, lige fra kvæghyrde til skovarbejder i Canada, og i sportens verden har han også været vidt omkring, lige fra gymnastik over boksning og til vægtløftning.  "Men ellers er jeg bare ligesom alle andre. Jeg er glad for, at jeg ikke har haft større helbredsproblemer," erklærede han og pointerede, at det i hans øjne er vigtigt at holde sig i gang. "Nogen begynder at spille kort og sidde stille, når de runder de 80. Ikke mig, jeg har aldrig kunne holde mig i ro."  Efter sin rekordkørsel skulle Robert Marchand naturligvis i henhold til reglerne til doping-kontrol."Men ellers er jeg bare ligesom alle andre. Jeg er glad for, at jeg ikke har haft større helbredsproblemer," erklærede han og pointerede, at det i hans øjne er vigtigt at holde sig i gang. "Nogen begynder at spille kort og sidde stille, når de runder de 80. Ikke mig, jeg har aldrig kunne holde mig i ro."

 

 

 


Timerekord uden enkeltstartsstyr og aerodynamisk hjelm.

 
 
 
Svendborg - Dream