2011





Tur til Harzen juni 2011- i alt 722 km.

Forberedelserne var forhåbentligt gjort godt, alt med ruten – servicevogn – mad – forplejning – tøj – bestilling af hoteller m. m. kunne nu ikke længere laves om, dagen for vores start på turen oprandt.

1. dag: mandag d. 23. maj, Svendborg – Lauenborg.
Dagens kilometer: 245
Humøret var højt, da vi startede kl. 5.45, men 2 punkteringer kort før Spodsbjerg fik os ned på jorden igen. Kaffe og rundstykker på Spodsbjerg – Tårs færgen gjorde godt. Uheld blev vi ikke forskånet for, i Nakskov kom Verner en tur i asfalten, med skrammer på knæ og arm til følge.

Færgen Rødby – Putgarden nåede vi en ½ time førend beregnet. På Femern havde vi en lille fejlkørsel, så vi var på besøg i turist byen Burg. Herefter var der depot i Neustadt. Vi kom fint gennem Lübeck, men da vi var ved at være ude af byen, var der motortrafik vej, så måtte igennem byens Universitets kvarter, det tog lidt ekstra tid og ekstra km. Dagen for styrt var ikke overstået, klubbens sponsor Carsten Knudsen, som deltog på turen, måtte en tur i asfalten ved noget skovbevoksning, hvor rådne blade gjorde det farligt at rør ved bremserne og da Carsten prøvede en mindre opbremsning, gik det galt. Hjelmen tog godt fra og senere viste det sig, at den var flækket. Resten af dagen gik fint, i et terræn der ikke gav de store udfordringer.

Hotel Bellevue i Lauenburg var et godt hotel med en fantastisk udsigt ud over landskabet og ikke mindst Elben, der lå lige ud for hotellet. En 2 retters menu for 10 EUR var hvad vi fik til aften, med bl.a. friske asparges, som området er kendt for.

2. dag: tirsdag d. 24. maj, Lauenburg – Helmstedt.
Dagens kilometer: 195
Start kl. 8.30 med småregn det meste af formiddagen. Vi køre de første 50 km. tæt på Elben, landskabet er nu blevet lidt mere kuperet. Sidst på eftermiddagen passere vi tæt på Wolfsburg. Et par punkteringer slipper vi heller ikke for på 2. dagen, her står Kurt for begge. Ved ankomsten til Parkhotel i Helmstedt står der hurtig et par fadbamser klar (fadøl). Til aften får vi 3 retters menu med lidt hvid- og rødvin til. Carsten flotter sig og giver Irsk Kaffe.

3. dag: onsdag d. 25. maj, Helmstedt – Wernigerode.
Dagens kilometer: 112

Vi startede kl. 8.30 og dagens 1. etape blev en kort tur. De første 25 km var Erik i bilen, da han var blevet angrebet af en mindre virus. Da vi nærmede os Harzen kunne vi lang tid se toppen af Brocken, der er 1.142 meter. Vi ankom til vores hotel ved 11 tiden, medens vi venter på at vores værelser, holder vi frokost i gården. Vi tager afsked med Carsten, der tager hjem efter middagen. Vi andre tager hul på dagens 2. etape, der går til Brocken. Her viser det sig, at vejen de sidste 4,5 km af de 10 km som stigningen er, er under reparation, så det er umuligt at køre længere. Det bliver alligevel en tur på 50 km. Vi møder Steen Ascanius på vejen til Brocken, han er også i Harzen på cykel, men under mere behagelige forhold, det er nemlig på hans flotte MORTORCYKEL !!!!

Vi indtager aftensmaden på torvet, i rigtig fint vejr (solskin), en har set pizza på tilbud til 3 EUR og en fadøl til 2,50 EUR = 42,- kr. Wenigerode er fra det gamle Østtyskland og er en meget gammel by, hvor de gamle bindingsværks bygninger er godt bevaret.

Harzen-tur 2011 092.JPGHarzen-tur 2011 098.JPG

 

Harzen-tur 2011 101.JPG   Harzen-tur 2011 085.JPG

4. dag: torsdag d. 26. maj, turen bliver rundt om Brocken
Dagens km: 75
Vi skal igennem byerne Brauenlage – Bad Harzburg – Elsenburg og tilbage til Wernigerode. Det blev en tur, hvor vi på en strækning på 10 km, var oppe på stigninger op til 13 %. Vi havde lidt problemer med at komme igennem Bad Harzburg, men kort herefter holdt vi depot. Turen blev på 75 km., men en dag hvor vi fik prøvet at køre på stigninger der gav spredning på holdet.

Aftensmaden skulle indtages på en grillbar, hvor vi dagen før havde bestilt plads. På vej dertil om aftenen gik der børnekærlighed i Bimba, en lille dreng ( 3-4 år) der var ked af det (måske fordi han så Bimba), fik overdraget turens trøstebamse, drengen blev glad og Bimba blev glad, for så slap han for at gå rundt med den mere.

5. dag: fredag d. 27. maj, Wernigerode – Svendborg
Dagens kilometer: 95
Fordeling af hjemtransport blev at, Kurt, Bimba, Søren og Gert tog med toget til Flensborg, Verner, og Erik kørte med Keld i bilen.

Vi mødtes igen ved banegården med lidt forsinkelse, da der var stjålet kobberledninger på en del af strækning, så passagererne måtte i busser. Efter omklædning på en plads med miljøstation gik turen til Fynshav, da vi efter noget besvær var kommet ud af Flensborg. Vi havde en meget, meget kraftig vind fra vest, så vi kørte med 40 i snit det meste af vejen. Vi var blevet i tidsnød, og da Kurt punkterede ved Dybbøl Mølle, blev der overhængende fare for at vi ikke kunne nå den sidste færge. Keld var også nervøs for, at vi ikke nåede frem, men det var lykkedes for ham at holde færgen tilbage i 5 min., men den kraftige vind og ekstra tråd i pedalerne, gjorde at vi kørte ombord sammen med den sidste bil. Da vi skal fra færgen er Kurt igen – igen punkteret, han får et andet forhjul og turen går nu mod Svendborg, med lygter for en god ordens skyld, men vi er næsten hjemme medes det er lyst.

Kl. 22.00 køre vi ind på parkeringspladsen ved verdensfirmaet PLASTARD i samlet trop, da vi kort forinden var blevet samlet, efter et mega udbrud fra Verner.

Pigerne stod klar til at tage imod, og en sidste øl blev skyllet ned, inden der blev taget afsked med hinanden.

Alle var enige om, at det havde været en god og oplevelsesrig tur, og der var store roser til Keld for hans indsats for, at vi ryttere kunne få lov til at udfolde vores store kærlighed til vores cykler.


4. dags rundtur i Harzen


Mont Vetoux

13. juni - 19 juni 2011  

Med Bergholdt's busser og Fjordager Motion / Svendborg Dream gik årets tur til Mont Ventoux i Sydfrankrig. Efter en tur på 24 timer ankom vi til Vasion la Romaine, hvor aftensmaden blev indtaget på nabo restaurant, vi var 34 ryttere.

Vi havde 4 dage at fordel vores ruter på, der var 7 forskellige at vælge imellem, så hver dag ved morgenbordet blev der foreslået nogle ruter, som man så kunne deltage på. Der var typisk 3 — 4 ruter at vælge imellem og grupperne var fra 4 — 5 og op til 14 — 16 ryttere.

 

1. dagen gik en rute syd på, primært gennem vin marker, men hjemturen skulle lige afprøves med Maluciene, og når vi nu var der, skulle vi lige lidt op mod Mont Ventoux, det blev til 3,5 km, så havde vi fået nok, vel hjemme efter 77 km til en kold fadøl. Et andet hold var ude ved Remnazat, som er kendt for at huse gribbe og ørne.

2. dagen havde 9 tilmeldt sig Mont Ventoux Tossernes Club, d.v.s. på en dag opstigning fra alle 3 sider. 1 udeblev, 1 klarede 1 tur, 1 klarede 2 ture og 6 gjorde arbejdet færdigt og klarede alle 3 ture. Fra Svendborg Dream var det Kurt og Erik, der efter 8 timer og 225 min. — 156 km. og 4.443 højdemeter, stod og omfavnede hinanden efter en kraftpræstation, hvor Kurt 10 — 12 gange led af krampe og Erik fik en fiberskade i låret 17 km. før det endelige mål. De 4 andre unge gutter var alle kommet hjem med tider på godt 8 timer, så det mente vi også at vi ville, for selv om der var 20 — 30 års forskel i alder, ville vi ikke stå tilbage for de dem, de 225 min. må du således selv regne om til timer og min., stor velkomst Kurt og Erik, da de ankom til hotellet, hvor holdet allerede var langt inde i aftensmaden. I øvrigt var det dagen, hvor de fleste tog turen op til Mont Ventoux, bl.a. John Parmo og Ole Eik Jørgensen. To som skal have stor ros for deres præstation er Arne fra Fjordager der er 78 år og Mette der er nystartet rytter, klarede også opstigningen, i øvrigt var alle på toppen på et eller andet tidspunkt.
Andre grupper var ude på nogle ture der gik på kanten og rundt om Mont Ventoux.
3. dagen, her var en gruppe på 16 ude for at se gribbe og ørne, på hjemturen blev det lavet 2 hold på hver 8 ryttere, her kom vi lidt uden for ruten, det bevirkede, at der blev kørt en del på grusvej og vi endte i en lille landsby, hvor alle veje var blinde, så ud igen af samme vej.

4. dagen, var dagen hvor en af de ruter man endnu ikke havde nået, skulle afprøves, så vi blev spredt for alle vinde.
Der var afgang kl. 15.00, hvor vi, inden den lange tur hjem, skulle nå en vinsmagning.
Vel hjemme sidst på søndagen, var alle enige om, at det havde været en fantastisk tur med utrolig mange oplevelser på få dage, og nye venskaber havde set dagens lys. Der var stor ros til John Bergholdt og hans chauffører, for god fight op gennem hele Europa.
Rytterne takkede også Fjordager Motion og Svendborg Dream for arrangementet, med opfordring til at lave noget lignende til næste år.

Enrico Molgar



L-a-n-g-e-l-a-n-d Rundt



 
 
 
 
Svendborg - Dream